Dela sidan:

Framgångrika amerikanska sajter i genren – som Upworthy och Buzzfeed – är ett tecken på hur journalistiken knutits allt närmare sociala medier i en slags delningsartad symbios.

I Sverige finns redan en rad sajter som snappar upp och rubricerar virala succér – senast i somras lanserade Bonnier-ägda Expressen Omtalat.nu som bygger på just den principen. I våras skrev Resumé även om succén för Hyllat.se med liknande upplägg.

Nu har Schibsted dragit igång Lajkat.se – en variant på ovan nämnda sajter – men enligt Erik Carlsson ska den särskilja sig.

– Det är inga särskilda internationella sajter jag har inspirerats av. Jag ser det här som ett naturligt arbetssätt och vi vill göra social journalistik på ett nytt sätt. Inte bara klipp och en kul rubrik – vi vill vara något mer än så och har väldigt mycket eget material och listor, säger Erik Carlsson, produktägare för Lajkat.se.

Nyligen lämnade han Expressen för att återförenas med sin tidigare arbetskamrat från tiden på Nyheter24 – Ehsan Fadakar. Erik Carlsson har hand om innehållet och Ehsan Fadakar, som även är sociala medier-chef och debattchef på Aftonbladet, står som ansvarig utgivare.

Det var Ehsan Fadakar som för några år sedan såg till att Erik Carlsson blev fast anställd på Nyheter24. Efter framgångarna med social journalistik har nu båda avancerat i karriären.  

Lajkat.se är på banan, men kommer att utvecklas i ett antal steg och den sociala journalistiken ska utvecklas framöver, enligt Erik Carlsson.

– Vi är en viral underhållningssajt för en ung målgrupp och som sagt helt fristående från andra Schibsted-sajter. Vi växer enbart viralt.

Varför lämnade du Expressen för Lajkat.se? Bättre betalt?
– Jag hade nog tjänat mer på Expressen, men jag ville jobba med Ehsan – och det här är ett helt fristående projekt där jag har friare ramar och där vi kan genomföra det vi vill göra direkt, utan att behöva vänta tre månader på godkännande.



Dela sidan: