Dela sidan:

The Concept Factory meddelar att dess nytillsatta cd, Malin Kihlström, och ekonomichefen Louise Medin, tar plats i ledningsgruppen.

Den består sedan tidigare av byråchefen Frida Sandin, kommunikationsstrategen Richard Kenward och vd Joachim Lindgren.

Byrån får i och med förändringarna 60 procent kvinnor i ledningsgruppen och nu utmanar man andra byråer att göra samma sak.

- Vi pratar mycket om jämlikhet och samarbete över gränserna med våra kunder. Därför är det viktigt för oss att även leva som vi lär, säger byråchefen Frida Sandin.

The Concept Factory väljer nu på rent Icebucket Challenge-manér att utmana konkurrenterna First Flight, Guts & Glory och Kan i jämställdhetsfrågor.

- Vi visar att vi tar de här frågorna på största allvar och lägger nyhetsvärde i det också genom att lägga upp förändringen på vår sajt. Våra konkurrenter kan ju göra något liknande och lägga upp en video, foto eller dokument där man visar att man har en jämställd fördelning i sin ledningsgrupp, säger Frida Sandin.

Hon menar att man inte kan kräva att det ska vara en god könsfördelning bland kreatörerna om man inte börjar med att förändra på ledningsnivå.

- Det handlar om att vidga sitt synsätt och inte stirra sig blind på kön och ålder. Då måste man först våga förändra uppifrån, säger Frida Sandin.

Hon uppger att byrån alltid letar efter de bästa medarbetarna oavsett ålder och kön och att en jämställdhetsprofil kan bidra till att man lockar till sig människor som värdesätter "respekt och vidsynthet".

- Alla bör se över hur strukturerna ser ut på ledningsnivå. Min erfarenhet säger mig att det finns mycket att göra, inte bara i Malmö utan även nationellt. Om vi ska kunna skapa kommunikation som förändrar, måste vi börja med oss själva, säger Frida Sandin.

B2B-byrån The Concept Factory har kunder som E.ON, Perstorp och Mitsubishi Electronics.



Dela sidan: