Dela sidan:

Det var i våras som New York Times 96-sidiga interna framtidsrapport läckte ut på nätet. NY Times gav gett ett team reportrar ledda av Arthur Gregg Sulzberger, son till tidningens publisher Arthur Ochs Sulzberger, i uppdrag att undersöka tidningens egna digitala strategi.

När den spreds på nätet blev rapporten en global mediesnackis och en inspirationskälla för många företag i branschen.

Nu gör Schibsted-ägda Aftonbladet en egen omfattande innovationsrapport där mediehusets styrkor och svagheter gås igenom. Arbetet leds av nyhetschefen Robin Govik och ett team på sju personer med – en mix av kompetens inom it, ux, redaktionellt arbete, affär och annons.

Rapporten ska vara klar i november och ska sedan användas internt som ett grunddokument för bland annat seminarier med målet att ta Aftonbladet till nya nivåer i det nya medielandskapets framkant.

– Jag blev riktigt jäkla imponerad av NY Times-rapporten som lyfte fram de journalistsika styrkorna men som också innehöll självrannsakan med svagheter på att hänga med i utvecklingen, säger Jan Helin.

– Vår rapport är också avsedd för för internt bruk – om den läcker sedan får vi väl se...

I höst är i övrigt de största Aftonbladet-händelserna tv-satsningen, partnerstudion för branded content, nya sajten för läsplattan och e-sportsajten.



Dela sidan: