Dela sidan:

På Resumés Talangforum med temat #baramänniska under torsdagsmorgonen berättade Pia Grahn om vilka tre misstag som varit mest betydelsefulla för hennes karriär.

Att inte kolla fakta
Under sina första tio år arbetade Pia Grahn som journalist, bland annat på Resumé och Dagens Industri. Då förstod hon vilken makt hon hade som journalist att både kunna hylla någons karriär, men också kunna förstöra den den. Hennes råd till alla journalister är att alltid använda den makten förnuftigt och göra ordentlig research.

–Det är så många pr-konsulter som försöker sälja in nyheter till journalister – särskilt till Dagens Industri. En gång tog jag in ett pressmeddelande där jag litade alldeles för mycket på pr-konsulten. Jag kan inte säga att jag kopierade det rent av, men jag kollade inte upp alla uppgifter tillräckligt noga, berättar Pia Grahn, på Resumés Talangforum.

–Jag blev kallad in till Gunilla Herlitz (dåvarande chefredaktör för Dagens Industri) där hon bestämt sa att "så här gör vi inte". Jag skämdes som en hund.

Ingen reklam, tack
Efter tio år som journalist fick Pia Grahn sitt första vd-jobb på Sveriges Reklamförbund. Det var också första gången hon befann sig på andra sidan "media-stängslet". Vid ett tillfälle skulle hon göra en intervju för Resumé. Hon bestämde sig för att bjuda hem teamet till villan i Älta för att göra intervjun.

–Allt var frid och fröjd och intervjun gick bra. Sedan när fotografen var på väg tillbaka fick han syn på min brevlåda med texten "Ingen reklam, tack". Fotografen tog en bild på brevlådan och tipsade redaktionen.

Med texten "Sveriges Reklamförbunds vd: ingen reklam, tack" spreds bilden i flera medier.

–Det hela började som en liten grej som sedan bara växte. Till slut ringde både DN, SvD och DI och drevet var igång.

–Jag lärde mig att ibland klantar man sig, men man överlever. Det var spännande att se hur ett drev faktiskt går till. Samtidigt som det var otroligt jobbigt att se alla fruktansvärda bilder och citat där jag förklarade att det var den förra ägaren som satt upp skylten.

Ta aldrig ett jobb på smicker
Efter tre år på Sveriges reklamförbund övertalade Michael Storåkers henne att tacka ja till vd-jobbet på McCann.

–De hade precis förlorat Telia som kund, men jag tog jobbet på rent smicker. I efterhand förstod jag att jag borde ha ställt mer frågor om företaget. Läget var under kontroll när jag tillträdde, men McCann var ändå inne i en stor "turn around". Jag hade några jobbiga första månader när några av våra medarbetare var tvungna att lämna sina tjänster. Jag lärde mig att aldrig ta ett jobb på smicker och att alltid ställa frågor innan.

Pia Grahns viktigaste karriärsstips:
-Lita alltid på din magkänsla
-Välj din chef med omsorg
-Ta inte jobb på smicker
-Våga säga ifrån
-Var snäll men inte mesig
-Gör det du är bra på och gör det med passion



Dela sidan: