Dela sidan:

Undersökningen visar att svenskarna är negativa till den politiska reklamen som sådan, men drygt hälften tror ändå att reklamen kan få fler att gå och rösta.

– Vi svenskar är av tradition mer kritiska till reklam än många av våra grannar i Europa. Det avspeglas naturligtvis även i vår syn på politisk reklam. En förklaring till denna negativa attityd kan även grunda sig i att reklamen för våra partier dyker upp vart fjärde år för att sedan försvinna lika hastigt som den kom, säger säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Men att den gör det med en sådan kraft och frekvens att många reagerar kritiskt. Jag är helt övertygad om att våra partier skulle tjäna på att sprida ut sina budskap över en längre tid, men att minska i intensitet. Att vi har val vart fjärde år ska ju inte behöva innebära att man måste kraftsamla en månad innan valet. Här har våra partistrateger en hel del att lära sig hur övriga företag och organisationer kommunicerar.



Dela sidan: