Dela sidan:

KOMM har haft ett nära samarbete med handelsminister Ewa Björling under en längre tid.

För ett par år sedan åkte duon bland till Skellefteå för att diskutera hur kreativitet kan lyfta företagande

Det var då det. Söndagens valresultat gör att Ewa Björling försvinner som handelsminister.

Men Jessica Bjurström är inte besviken över det.
- Ett valresultat kan förändra allting. Det blir nya personer på nya platser. Det finns människor som väljer att gå på dagen eller snarare natten, men vi har hela tiden byggt en bra relation med tjänstemännen på regeringskansliet och den finns ändå kvar, säger hon.

Hon nämner att Svenska Institutet öppnar utställningen Modern Marketing i Berlin, vilket är ett uppdrag från regeringen och initiativet kommer från just Ewa Björling.

- Det här initiativet är inte borta bara för att Ewa Björling slutar som handelsminister, säger Jessica Bjurström.

Hon ser också goda möjligheter att få gehör för sitt tidigare önskemål om att KOMM och medlemsföretagens frågor ska sorteras in under näringsdepartementet i stället för kulturdepartementet.

- Det kan dyka upp någon i regeringen som tycker att kreativitet är en god bas för att skapa nya affärer, säger Jessica Bjurström.

Hon nämner bland annat att författaren Viveca Steen under ett Almedals-seminarium om kreativa näringar tyckte att man skulle skapa kulturnäringsdepartmentet.

Varför är det så viktigt att era frågor blir sorterade under näringsdepartementet?
- Det är för att vi skapar ekonomiska resultat, säger Jessica Bjurström.

Hon tycker att man kunde ta det hela ett steg längre och skapa ett kreativitetsdepartement.
- Den kreativa näringen har stora möjligheter att skapa stark ekonomisk tillväxt för Sverige, säger Jessica Bjurström.

KOMM har precis tillsatt en arbetsgrupp som ska titta på vilka frågor som man ska driva gentemot den kommande regeringen.

Jessica Bjurström hävdar att just den kreativa näringen var den enda som inte backade under den ekonomiska krisen i Europa.

- Personerna i vår bransch befinner sig i en sfär där man får utlopp för sin kreativitet inom reklam, men vi ser också personer som når framgångar inom alltifrån dataspel och böcker, säger Jessica Bjurström.



Dela sidan: