Dela sidan:

Bakgrunden är att DI nyligen har rapporterat att 25 procent av tittandet i Sverige sker via sajter som Swefilmer och Dreamfilm – nyheten bygger på uppgifter från analysföretaget Mediavision.

Niklas Briselius, menar nu att svenska företag måste ha bättre koll på var man annonserar och var olika banners dyker upp.

- Annonsörerna måste ställa högre krav på uppföljning i termer om var placering sker och inte bara regelrätt redovisning av räckviddssiffror, säger han i en kommentar.

Niklas Briselius hävdar att mediebyråerna inte ska använda annonsnätverk där annonsören riskerar att tappa kontrollen över var annonsens hamnar.

Han vill också att man inför en listning över annonsnätverk som inte placerar på lagliga plattformar - ett slags "code of conduct".

- Ingen av våra medlemsföretag vill förekomma på illegala sajter som dessa och då riskera att svärta ned sitt varumärke, säger Niklas Briselius i en kommentar.

Det är också vanligt att piratsajter kopierar banners från annonsörer, enligt Niklas Briselius.
- Det är då fråga om ett marknadsrättsligt problem med renommésnyltning som utöver att legitimera piratsajterna urholkar annonsörens goda namn, säger han.



Dela sidan: