Christina Hammer tror att det är främst digitaliseringen som ligger bakom utvecklingen.

– Innan internet höll man på sitt cv. I dag är människor mer lättillgängliga och lägger upp sitt cv på Linkedin. Uppgifter om kandidater går att finna överallt på nätet. Perspektivet där cv och dina erfarenheter står i första rummet har ersatts av betydelsen av att det finns en person och en personlighet som kan omvandla sina erfarenheter i praktik.

Rörligheten på arbetsmarknaden är också en faktor som gjort att en persons cv har minskat vid rekryteringar.

– När personer byter jobb oftare kan det vara svårt att överhuvudtaget sätta ihop ett cv. Jobbar man på projektbasis är det personliga nätverket och den löpande kontakten med uppdragsgivare viktigare.

Enligt Christina Hammer ställer den nya logiken vid rekryteringar hårdare krav på arbetsgivaren.

– Cv kan sägas representera det traditionella sättet att rekrytera. När man måste hitta nya belägg för sina rekryteringar blir rekryteringar svårare. När man tidigare checkade av i fall personerna hade gjort sina fem år på marknadsledningen i ett konsumentsidan handlar det i dag mer om att hitta personen och dess drivkrafter. Vad som driver personen matchas sedan mot arbetsgivarens krav.

På pluskontot tror Christina Hammer att utvecklingen kommer att leda till en mindre homogen bransch.

– När cv:et blir mindre betydelsefullt kommer arbetsgivare öppna upp för andra typer av människor. När kandidaterna inte behöver ha examen från de utbildningssäten som efterfrågades för 5-10 år sedan tror jag att vi kommer att se en större mångfald på sikt. Vilket behövs.

Den gamla logiken följer en arbetsmarknad med säkra val där en viss utbildning och erfarenheter från ett visst företag kunde vara garant för att få det åtråvärda jobbet. Christina Hammer tror dock inte att utvecklingen mot en arbetsmarknad utan cv:n missgynnar en viss personlighetstyp.

Däremot tror hon att digitaliseringen och globaliseringen skapat vidgar rekryteringsbasen för företagen. För ett rekryteringsföretag som Hammer & Hanborg kommer det bli viktigt att stå på sig för att kunderna ska bejaka deras råd att tänka utanför boxen och inte titta efter kandidater med samma erfarenheter som man alltid har gjort. Till arbetstagarna ger hon rådet att sätta sitt eget självförverkligande i första rummet.

– Tänk på vad som driver dig och titta på vad du brinner för. Ställ krav på din arbetsgivare och känn efter om ditt jobb ger tillfredsställer dina krav på utmaningar.