Dela sidan:

Det råder delade meningar kring riktad annonsering. Kritikerna brukar lyfta fram integriteten på nätet som riskerar att hotas, medan förespråkarna menar att det enbart skapar fördelar för konsumenterna.

Den nya kampanjen ingår i ett självregleringsinitiativ som stöds av EU-kommissionen, och de som klickar på annonserna hamnar på en kampanjsajt som förklarar hur riktad annonsering fungerar och att du som konsument kan välja att inte ta emot det.

– För det första hjälper reklam till att betala för innehåll och tjänster konsumenterna får för liten eller ingen kostnad, och riktade annonser är mer relevanta för användarens troliga intressen. Det andra är att riktad annonsering inte bygger på någon personlig information som identifierar en användare, utan är baserad på de platser som tidigare besökts av användaren, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige, i ett pressmeddelande.

Annonserna som är framtagna av Mediacom kommer att synas på bland annat Aftonbladet och Nyheter24.



Dela sidan: