Dela sidan:

Resumé har tidigare skrivit om Newsner.com, som startades av Johan Rikner som ett experiment i maj. När sedan Nyheter365 köpte sig loss från Tre Kronor nyligen trappades satsningen upp – och nu har sajten inkluderats i verksamheten för att locka nya kunder.

Förra veckan hade Newsner över 1,8 miljoner unika besökare, jämfört med Omtalats 1 051 899 och Lajkats 840 030.

Newsner ligger än så länge på SIS-index men ska börja mätas på Kia Index om två veckor.

Johan Rikner tror sig veta varför Newsner drar mer trafik än Omtalat och Lajkat, men är samtidigt ödmjuk.

– Jag tror vi hittills har varit lite smartare på att förstå hur det fungerar på Facebook. Men de blir bättre och bättre hela tiden och med Bonniers och Schibsteds resurser kommer det bli tufft att hänga med. Jag tror att de kommer nå tre miljoner unika i veckan mycket snart. Det ska inte vara så svårt. Med deras resurser tror jag vi redan hade varit där, säger han.

Ehsan Fadakar, ansvarig utgivare för Schibsteds Lajkat, hävdar att Newsner.com först och främst köper väldigt mycket exponering av Facebook.

– Men det är egentligen oviktigt. Vi har två olika målgrupper. Newsner når 45-54-åringarna. De personerna läser redan en av Schibsteds tidningar och det innebär inte några nya målgrupper för till exempel Aftonbladet, säger Ehsan Fadakar och fortsätter:

– Lajkat når en smalare och yngre målgrupp, 18-24-åringar. Det är den gruppen som är viktig för Lajkat. Vi ska och vill inte konkurrera med våra egna kollegor om användare.

Johan Rikner:

– Precis som Lajkat och andra viralsajter så har vi köpt trafik för att boosta vissa inlägg. Vi är störst i 45-54 men vi har en bred målgrupp. Men vi är måna om ett bra samarbete med Schibsted så vi är jätteglada att de inte ser oss som en konkurrent.



Dela sidan: