Dela sidan:

– I en sådan personalintensiv verksamhet som vår kommer det med stor sannolikhet innebära neddragningar, säger Thomas Peterssohn.

Han uppger att han vid slutet av året kommer att ha en klarare bild av hur många som måste gå.
– Vi har ett antal projekt där vi ska identifiera lämpliga åtgärder, men vi definierar det inte som tjänster utan just projekt, säger Thomas Peterssohn.

Han uppger att han har informerat facket om det ekonomiska läget och att man samarbetar för att komma fram till olika beslut angående projekten inom koncernen – MittMedia har 19 titlar inom koncernen.

– Vi befinner oss i en långsiktig strukturell nedgång. Det går inte att undvika besparingar när det gäller vår dagstidningsverksamhet. Vi är inte så naiva att vi går och drömmer om en plötslig uppgång för våra printprodukter, säger Thomas Peterssohn.

Han uppger att de digitala annonsintäkterna har ökat med 75 procent i år och att MittMedia ser ut att landa på cirka 100 miljoner kronor i år, vilket motsvarar 15 procent av de totala annonsintäkterna.

Målet är att de digitala annonsintäkterna ska stå för 30 procent år 2016.
– Vi ser en snabb digital tillväxt och vi har lyckats priskompensera för en minskning på upplagesidan. Det gör att vi räknar med att våra totala intäkter ökar under 2014 i förhållande till förra året, säger Thomas Peterssohn.

MittMedia har idag 5 000 kunder som köper digitala produkter.
Planen är att nå 10 000 kunder under nästa år.

Är inte det ett lite lågt satt mål?
– Vi befinner oss bara i inledningsfasen av vår digitala satsning och vi kommer att behöva en stark digital tillväxt under många år för att bygga en riktig affär. Vi har en plan som gäller till och med 2020, säger Thomas Peterssohn.

MittMedia satsar hårt på att hitta olika samarbetsformer mellan de olika titlarna inom koncernen.

Thomas Peterssohn tycker att det ligger en frustration i att behöva optimera printprodukter för att inte tappa för mycket samtidigt som man genomför en digital transformation.

– Det finns inget mediehus idag som är färdigt med sin digitala transformation, men däremot har man kommit olika långt. Det finns fortfarande en del aktörer som är alldeles för defensiva med sina digitala satsningar, säger han.

Thomas Pettersohn menar att alla branscher som har gått igenom en digital förändring lik den mediebranschen nu går igenom har kommit ut på andra sidan med väsentligt lägre intäkter och samma sak kommer att gälla mediebranschen.

– Vi ska ta oss ut ur tunneln genom att hitta en långsiktig finansiering för vår journalistik. Vi har långt kvar, men jag tycker ändå att vi har fått upp tempot och vi har en stor förändringsbenägenhet inom MittMedia koncernen, säger Thomas Peterssohn.

Jordbruksverket kom nyligen med en rapport att var tredje lokalredaktion har försvunnit under de sista tio åren. Hur ser du på lokaljournalistikens överlevnad?
– Jag tycker att det finns goda förutsättningar att skapa en långsiktig finansering för lokaljournalistik. Vi måste bara våga klippa banden med våra gamla affärsmodeller, säger Thomas Peterssohn.



Dela sidan: