Dela sidan:

Adweek rapporterar att programmerade reklamköp består av två huvudmodeller.

Den ena är när annonsutrymmet säljs i realtid likt ungefär hur en aktiemarknad fungerar.

Den andra handlar om direktköp där annonsörerna reserverar sitt annonsutrymme precis som förr med den stora skillnaden att det kan ske till väldigt specifika målgrupper och på ett mer mätbart sätt än tidigare, enligt Adweek.

Analysföretaget eMarketer har identifierat sju trender som visar hur reklamköpen utvecklas från nu fram till år 2016.

1. eMarketer räknar med att programmerade reklamköp för mobilen får en 137-procentig ökning i USA bara i år. Redan under nästa år kommer sådana köp att ha passerat desktop för första gången i och med mobilköpen når 8,36 miljarder dollar, medan desktop landar på 6,62 miljarder dollar.

2. Enligt rapporten börjar desktop-investeringarna gå ned med 3,9 procent år 2016, medan reklamköp för mobilen stiger med 69,2 procent.

3. Realtidsköp är allra hetast just nu och står för hela 9,25 miljarder dollar av årets kaka inom området.

4. Direktköp växer dock snabbare och ökar med 850 procent i år till 800 miljoner dollar.

5. Direktköp står för 8,57 miljarder dollar av den förutspådda kakan på 20 miljarder dollar år 2016.

6. Privata marknadsplatser växer i och med realtidsköp, men den delen minskar från att hantera 88 procent av köpen idag till 72 procent år 2016.

7. 40 procent av alla digitala reklamannonser hanteras genom programmerade köp år 2016, vilket motsvarar 3,84 miljarder dollar.



Dela sidan: