Dela sidan:

Björn Larsson – med ett förflutet bland annat som vd för Lowe Brindfors, A-Com och Leo Burnett – har varit koncermarknadsdirektör på Swedbank de senaste fem åren.

Nu tar han ett kliv vidare – till Coop.

Där blir han ny direktör för affärsområdet Marknad på Coop Sverige AB, med placering på huvudkontoret i Solna.

– Det känns mycket tillfredställande att Björn valt att anta positionen som chef för vårt affärsområde marknad och i ledamot av koncernledningen för att tillsammans med oss vända utvecklingen kommande år, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi bygger nu nya Coop baserat på en sammanhållen långsiktig strategisk plan där marknadsföringen är en viktig del. I Björns affärsområde ingår utöver varumärkesfrågor och marknadskommunikation även butiksformat, hållbarhet och medlemsprogram.

Björn Larsson säger att han har varit på Swedbank ungerfär så länge som han tänkte att det skulle bli. 

– Jag kom in i ett fantastiskt spännande läge efter finanskrisen med ny ledning, med Michael Wolf i spetsen. Det var mycket uppförsbacke – varumärket tog otroligt mycket stryk i samband med krisen, men har repat sig fint, tack vare ett målmedvetet och konsekvent arbete, säger Björn Larsson.

Han poängterar att Swedbank nu ligger i framkamt med 1,8 kunder i mobilbanken – Europas största mobilbank.

– Det har varit en fantastisk resa.

Varför går du just till Coop?
– Det är ett intressant läge. De står på fastare mark och har ny ledning. Arbetsförutsättningarna är kraftsamlade runt strukturen – en stark muskel ska jobba ut mot kunden. Det känns väldigt spännande.

Nu ska han se till att de fem avdelningarna han ska basa över ”linjerar mot strategin”.

Coop har i dag en stor inhousebyrå och anlitar dessutom Forsman & Bodenfors. Det är inget som Björn Larsson kommer att rucka på i första taget, förklarar han.

Om Coops varumärke säger han:

– De har en fantastisk position med grön mat – attraktivt i storstäder, hos yngre målgruppet och i tillväxtområden. Nu ska vi polera på den gröna skölden och göra det väldigt konsekvent, säger han.



Dela sidan: