Dela sidan:

#Utmana ebola var en kampanj för att samla in pengar från svenska företag och privatpersoner – kampanjen inleddes den 6 oktober i år och pengarna gick till Läkare utan gränser för att hjälpa dem i arbetet med att stoppa ebola i Västafrika.

Det tog en månad innan Läkare utan gränser hade fått in sex miljoner kronor därmed nått sin gräns för hur mycket man kan ta emot.

Det är dock inte så att behovet att hantera ebola har minskat, utan från och med idag står det klart att Röda Korset fortsätter kampanjen.

Pengarna samlas in på via kampanjsidan, sociala medier, annonser i Veckans Affärer och själva pr-arbetet.

– Insamlingen Utmana ebola som vänder sig till Sveriges näringsliv fortsätter eftersom behovet av pengar fortsatt är enormt, säger Axel Lagerbielke, grundare av Spotlight PR i en kommentar.

Han uppger att Spotlight inom kort startar en julkampanj där företag uppmanas att skänka pengar till Röda Korsets arbetet för att stoppa ebola i stället för att ge bort vanliga julklappar till anställda.

– Det ligger i tiden att ge julgåvor till välgörande ändamål när världen är så orolig som den är. Därför tror och hoppas vi att många företag kommer stötta initiativet. Förhoppningen är att en gåva till kampen mot ebola ska blir årets julklapp för företag, säger Axel Lagerbielke i en kommentar.

Initiativet till #Utmana ebola togs av Johanniterhjälpen, som har 400 000 volontärer och är representerad i 153 länder.

Spotlight jobbar probono åt Johanniterhjälpen ihop med just Klirr.

Adamello, Keybroker och Veckans Affärer är samarbetspartners.



Dela sidan: