Dela sidan:

Sveriges Annonsörers Förening grundades för 90 år sedan, 1924. Det inledande mötet hölls på restaurang Gillet i Stockholm. Där enades 36 personer från 30 olika företag om att branschen behövde ett starkt forum för att diskutera branschfrågor. 

I dag är Sveriges Annonsörer världens största annonsörförening sett till antalet medlemmar. Svante Sköldberg minns tiden då han var vd som ganska tumult.

–Hela 68-andan låg kvar ända in på 80-talet och det var mycket politiska utspel där man ville lagstifta om olika saker, berättar han för Resumé.

Svante Sköldberg utsågs till vd för Annonsörföreningen, som den då hette, 1980 och satt kvar på posten ända fram till 1994. Under sin tid som vd var det ett antal frågor som var dominerande. En av dem var tv-reklamfrågan.

–Jag ingick i en reklamutredning i mitten på 80-talet. Det fanns ett starkt motstånd mot reklam i tv-mediet, men så när Jan Stenbeck tröttnade på att vänta på ett beslut började TV3 sända från London och då var isen redan bruten. Strax därefter kom marksända TV4.

Under hans tid som vd utvecklade Annonsörföreningen och Sveriges Reklamförbund även ett etiskt råd för könsdiskriminerande reklam. Det kom sedan att bli grunden för Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON.

–Det var rätt mycket angrepp från vänsterpolitiker som krävde att det skulle lagstiftas om ett förbud mot könsdiskriminerande reklam. Vi hade jurister som tittade på frågan men det var svårt att komma runt utan att inskränka på yttrandefriheten.

Men redan ett halvår efter att arbetet satts igång instiftades ett etiskt råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK.

–Vi dammade av hela marknaden och var först i världen med att införa reglerna.

En annan mer branschspecifik fråga som präglade tiden då Svante Sköldberg vad vd rörde upphovsrättsfrågan mellan byråer och kunder.

–Det fanns ingen praxis för vem som skulle betala för vad, så vi satte oss ner tillsammans med Reklambyråförbundet och skapade ett regelsystem för hur avtal skulle tecknas.

Regelsystemet blev sedan vägledande och kom att användas i flera rättegångar.

– Vi var först i världen med att skapa ett sådant.

Under 80-talet började även Annonsföreningen ta in information och statistik från medlemmarna om hur de avsåg investera i olika medier. Efter en tid utvecklades funktionen till att bli branschövergripande – vilket la grunden för Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

I början av 90-talet startade även Svante Sköldberg effekttävlingen 100-Wattaren tillsammans med Sören Sundemo.


Annonsörföreningen firade 30 år 1954.

I kväll hålls Sveriges Annonsörers 90-års-gala på Skyddsrummet i Stockholm. Temat för kvällen är 20-tal. 

– Jag kommer bära en stråhatt kvällen till ära, avslöjar Svante Sköldberg. 



Dela sidan: