– Vår reklamforskning bidrar till att förklara varför och hur populär reklam som Volvos Zlatan-kampanj skapar långsiktig affärsnytta, säger Sara Rosengren i en kommentar.

Hon är docent vid Handelshögskolan i Stockholm och styrelseledamot i European Advertising Academy.

Sara Rosengrens forskning visar att marknadsföring inte bara påverkar framgången bland kunderna, utan även bland anställda och investerare.

– Företag måste räkna hem mer än bara varumärke och försäljningseffekter för att dra full nytta av sina reklaminvesteringar, säger Sara Rosengren.

Zlatan-kampanjen är ett bra exempel på hur man bör jobba, enligt Sara Rosengren.

Den har inte bara fått konsumenterna intresserade av att köpa en Volvo XC90, utan har också lett till uppvaknat intresse för Volvo bland intressenter som samarbetspartners och media, enligt Sara Rosengren.

– Vår reklamforskning bidrar till att förklara varför och hur populär reklam som Volvos Zlatan-kampanj skapar långsiktig affärsnytta, säger Sara Rosengren i en kommentar.

Hennes forskning har publicerats i vetenskapliga tidskrifter som Journal of Advertising och Journal of Advertising Research.

Partnerprogrammets Forskarpris inleddes 2003 och tilldelas en forskare som antingen är allmänt känd inom sitt område eller som ligger bakom forskning som har bidragit till att öka kunskapen inom just den disciplinen.

Företag som Bonnier, Deloitte, Ericsson, KPMG och Nordea ingår i partnerprogrammet.