Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om att New York Times vill få bort 100 personer från dagens 1 300 medarbetare.

Bakgrunden är att Ny Times jobbar stenhårt med övergången till ett digitalt nyhetsrum och att den planerade nedbemanning är nödvändig för kunna fortsätta med investeringar i en digital framtid, enligt Adage.

– De höjer priset för att kompensera annonstappet, men det kan inte gå hur långt som helst. Det kommer att bli förvånande många som lämnar tidningen, säger Ed Atorino, som är en New York-baserad analytiker vid Benchmark & Co till Adage.

Så sent som i oktober räknade New York Times med att annonsförsäljningen sjunker med cirka 4-5 procent under Q4.

Huffington Post har också rapporterat att flera högprofilerade journalister på New York Times som exempelvis Bill Carter redan har låtit sig bli utköpta.

New York Times mediekolumnist, David Carr, skrev också i måndags att han jobbat nära flera medarbetare som har varit på New York Times under många år och nu "överväger" att acceptera paketen.

David Carr menar att det är glasklart att New York Times tappar folk som har "många årtiondens erfarenhet, tunga källor och anmärkningsvärt hög produktionstakt."

New York Times talesperson har inte velat kommentera uppgifterna, enligt Adage.



Dela sidan: