Dela sidan:

Anders Ericson ondgör sig över hur Vänsterpartiet vill begränsa reklamen i kommuner som Lund eller hur Landstinget som ansvarar för tunnelbanan i Stockholm går i samma riktning.

Han menar att det handlar om krafter som är kopplade till feministrörelsen – alltifrån FI till Sveriges Kvinnolobby – som ligger bakom det hela.

– Det här påverkas inte av vilken regering eller budget vi har, utan Reklamombudsmannen har funderat självreglerande under fem år och på många håll anser man att det har varit en framgångsrik konstruktion, men det ändå är en fråga som också poppar upp titt som tätt i riksdagen, säger Anders Ericson.

Han menar att det inom Socialdemokratin finns det en något tudelad uppfattning i frågan, medan KD har en hel del krafter som förespråkar en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, medan en majoritet av V vill ha detta och även MP är för en lagstiftning, enligt Anders Ericson.

Här har han viss självkritik.
– Jag tror att vi som bransch har varit dåliga på att lyfta fram hur effektiv självregleringen egentligen har varit, säger han.

Han menar också att detta har gett utrymme för organisationer som Sveriges Kvinnolobby att höja rösten om att man vill lagstifta på området.

Men Sveriges Kvinnolobby förstår inte vad de pratar om, enligt Anders Ericson.

– Företag som KappAhl, H&M och Twilfit kommer fortsätta att göra reklam för underkläder i kollektivtrafiken och det kan ingen lagstiftning göra något åt, men det sådant som får Sveriges Kvinnolobby att se rött, säger han.

Han menar i stället att RO fungerar alldeles utmärkt att hantera ärenden som rör reklam med lättklädda kvinnor (men naturligtvis även män) utan en egentlig koppling till produkten – RO hanterar cirka 650 ärenden per år, varav 40 procent rör könsdiskriminerande reklam.

– Konsumentverket har resurser att driva max 5 reklamärenden per år och då handlar det väl snarare om oseriösa teleoperatörer och annat, säger Anders Ericson.

Vad tror du händer på reklamområdet i och med det blir nyval i vår?
– Man får aldrig glömma att den kommersiella yttrandefriheten alltid är större än om man ska göra reklam för H&M-underkläder eller ej, säger Anders Ericson.

Han menar att lagstiftningsfrågorna snarare handlar om alltifrån om tobaksbolag måste visa sina produkter i svarta förpackningar – så kallad plain packaging - eller om man ska tvingas sända alkoholrelaterad reklam från England.

– IOGT vill sätta stopp för detta, säger Anders Ericson.

Ytterst menar han att politikerna gör det för enkelt för sig när man tror att man ska kunna förbjuda reklam.

– Den kommersiella yttrandefriheten är lika viktig som den personliga yttrandefriheten. Det handlar om att vi lever i en demokrati, säger Anders Ericson.

Clara Berglund är vice ordförande på Sveriges Kvinnolobby och hon menar att det just faktum att RO får in många ärenden kring könsdiskriminerande reklam visar dels att allmänheten är mer vaksamma kring det, dels att det inte fungerar med ett självreglerande system.

Hon tycker att RO är ett tandlöst organ.
–  RO kan inte döma till någon påföljd.Varken att företag ska ta tillbaka reklam som anses könsdiskriminerande eller utdela böter för sådan reklam. Så det betyder inte något att bli dömd av branschens egna organ, säger Clara Berglund.

Argumentet om yttrandefrihet ger hon inte mycket för.
– Vi tycker att jämställdhet och folkhälsa är så viktiga frågor att vi har svårt att se varför det skulle stå i konflikt med yttrandefrihet. Det finns också redan begränsningar när det gäller reklam till barn, säger Clara Berglund.



Dela sidan: