Dela sidan:

McCann har haft en kämpig period ett bra tag.

Förutom att man har tappat en rad nyckelpersoner har byrån förlorat både K-Rauta och Statoil.

Man tappade även Tre Företag till Ingo under 2013.

Nu avslutar man alltså 2014 med att tappa Tre Konsument.

Tre väljer i stället Åkestam Holst.
- Åkestam Holst är otroligt duktiga på långsiktig varumärkesvård och i vår dialog med byrån visade man stor förståelse för vår digitala strategi – "Always On", säger Gina Azaric.

Hon vill ändå poängtera att hon tycker att McCann har gjort ett jättebra jobb för Tre.

- Vi har jobbat fyra år och tog fram konceptet Mannen från 3 som lanserades 2012 och det var en framgångssaga. Med hjälp av det tog 3 större marknadsandelar och positionerade sig som utmanare på konsumentmarknaden, säger Marie Schnell Carlén, vd på McCann Sthlm.

Under hösten har McCann tagit fram ett nytt taktiskt koncept för att förnya bilagen av varumärket, vilket bygger på artistsamarbeten och upplägget har fallit väl ut enligt olika undersökningar, hävdar Marie Schnell Carlén.

Hur ser du på alla kundförluster?
– Vi har jobbat otroligt hårt på att bygga en förtagskultur och stärka de kundrelationer vi har och bortsett från Tre så har vi lyckats med det. Vi har också jobbat mycket med newbiz och fått in fem nya kunder, vilka dessa är vill jag be att få återkomma om, säger Marie Schnell Carlén.

McCann håller även på att nyrekrytera.
– Vi är inne i mer expansiv fas än vad folk kanske tror, säger Marie Schnell Carlén.



Dela sidan: