Dela sidan:

Stödet till Charlie Hebdo
Attentatet mot den franska tidningen skakade om en hel värld igår. Under dagen och natten har sociala medier fyllts med stöd och hyllningar under hashtags som #jesuischarlie och #charliehebdo. Den förstnämda trendar ännu på Twitter, och på Instagram har över en halv miljon bilder lagts upp med hashtagen.  

Överallt vaknar nu människor upp till förstasidor som visar sitt stöd till offren och pressfriheten. Aftonbladet och Expressen har gjort en sammanställning över några av världens tidningars ettor. Själva har Expressen valt att göra en helt tecknad förstasida som pryds av Charlie Hebdos sista satirbild. Den föreställer IS-ledaren Abu Bakr al-Baghdadi som säger "Hälsan framför allt". Dagens Nyheter toppar med en text av Peter Wolodarski med orden "Vi är en tidning. Vi är i sorg". Franska L'Humanités svarta etta pryds med texten "C'est la liberté qu'on assassine" (fritt översatt: det är friheten de mördar).  

Lotta Malm Hallqvist lämnar McCann
Efter fyra år som global growth officer på McCann lämnar Lotta Malm Hallqvist, med bas i London, byrån. Nu börjar hon istället jobba för den koreanska byrågruppen Chiel, skriver Campaign. Hon kommer att stanna kvar i London och rapportera till byråns högsta operativa chef som heter Michael Kim

Från Kvällsposten till M
Tidningens förra politiska redaktör Peter J Olsson börjar jobba för Moderaterna i Region Skåne, skriver TT. Hans uppdrag är att jobba som chefsstrateg. 

95 procent slutsålt till Super Bowl
Med bara veckor kvar har i princip allt reklamutrymme i samband med Super Bowl-sändningarna sålts slut, skriver Adweek. Det är NBC som sänder finalen i den amerikanska fotbollen den 1 februari, och under ett konferenssamtal igår uppgav säljchefen Seth Winter att 30-sekunders spotar har sålts för omkring 4,5 miljoner dollar – en rekordhög summa. 

Newcastles gerillakrig
Långt ifrån alla varumärken slåss om de åtråvärda men otroligt dyra reklamplatserna i tv vid Super Bowl. I fjol lyckades ölmärket Newcastle få mycket uppmärksamhet när de "kraschade" finalen, och i år riktar de in sina ansträngnar mot chipsmärket Doritos, skriver AdAge.  

Majoritet ser Facebook-videos i mobilen
Enligt en ny undersökning kommer 65 procent av visningarna på filmer som publicerats på Facebook från mobiler och surfplattor. Den visar också att antalet video-poster av varje användare har stigit med 75 procent globalt det senaste året. Enligt Adweek spär siffrorna på Googles oro för att det sociala nätverket utmanar Youtubes tätposition på onlinevideo. 



Dela sidan: