Dela sidan:

När den amerikanska tidningen utser de bästa kampanjerna hittills under detta århundrade lyser de svenska bidragen med sin frånvaro. Inga "Rolighetsteorin" av DDB, "World's biggest signpost" av Farfar eller F&B:s "Epic split" med andra ord – trots att Linus Karlsson på McCann/Commonwealth sitter med i juryn.

Däremot har de vaskat fram 15 kampanjer som på olika sätt har definierat branschen sedan år 2000. Kriterierna som de har utgått ifrån är:
1. Var kampanjen en vattendelare som märkbart förändrade branschen eller populärkulturen i stort?
2. Skapade den en egen kategori i sig, eller gjorde den varumärket till nummer ett i sin kategori?
3. Var den helt enkelt oförglömlig?

Med de utgångspunkterna i huvudet har juryn gjort en ranking. Högst upp kommer Doves kampanj för ett sundare kroppsideal från 2007, som också fick sin uppföljare med "Beauty sketches" från 2013. Enligt AdAde har den definierat hur kvinnor porträtteras i reklam de senaste åren. 

Hela listan:
1. "Campaign for real beauty" / Dove / Ogilvy & Mather Toronto/ Ogilvy Brazil.
2. "Nike+" / Nike+ Running / R/GA New York
3. BMW Films "The hire" / BMW / Fallon
4. "The man your man could smell like" / Old Spice / Wieden + Kennedy Portland
5. "Stratos" / Red Bull
6. "Subservient chicken" / Burger King / CP+B LA
7. "Small business Saturday" / American Express / Digitas
8. "Get a Mac" / Apple / TBWA Chiat Day
9. "Thank you, Mom" / P&G / Wieden + Kennedy Portland
10. "Truth" / American Legacy / CP+B och Arnold
11. "Most interesting man in the world" / Heineken (Dos Equis) / Euro RSCG
12. "Dumb ways to die" / Metro trains / McCann Melbourne
13. "Whassup" / Budweiser / DDB Chicago
14. "Back to the start" / Chipotle / CAA
15. "Tap project" / Unicef / Droga5 New York




Dela sidan: