Nyhetsåret 2015 fick en rivstart förra veckan efter terrordådet i Paris. Intresset för att hänga med i den senaste händelseutvecklingen var stor. Det visar sig i Expressens trafiksiffror på sajten som de skickar ut i dag.

Facit blev rekord för mobilsajten med nästan 3,7 miljoner unika besökare (+151 procent). Antalet besök var 11,5 miljoner (+147 procent) och sidvisningarna landade på knappt 37 miljoner (+114 procent).

Hos konkurrenten Aftonbladet är det också glada miner. Deras mobilsajt hade 5,1 miljoner unika besökare förra veckan. Antalet besök var cirka 32 miljoner och sidvisningarna uppgår till 140 miljoner – klart över Expressen. Aftonbladets desktop-sajt hade 5,4 miljoner unika besökare och 90 miljoner sidvisningar. Sammantaget ger det 230 miljoner sidvisningar, vilket är rekord med knapp marginal. 

Några siffror för hur försäljningen av Expressens papperstidning gick går de inte ut med. Men förra veckan sade Thomas Mattsson till Resumé att torsdagsupplagan ökades med "tvåsiffriga procenttal".