Dela sidan:

Tinder blivit ett populärt sätt för singlar att hitta nya dejter. Appens funktion är enkel: du får upp potentiella matchningar inom ett geografiskt område, och sedan visar du intresse genom att dra åt höger eller vänster på skärmen. Vänster betyder diss och höger betyder matching – givet att motparten tycker samma sak.

Nu har Gillette i USA dragit nytta av appens popularitet genom ett reklamsamarbete som mynnat ut i sajten The Shavetest. Det hela är en undersökning som bygger på data från Tinder, som analyserat 100 000 unga mäns profiler. Byrån som ligger bakom är Publicis-ägda MRY. 

Resultatet kommer kanske inte som någon överraskning givet avsändaren: välgroomat går bättre hem hos kvinnor än orakat. Hur mycket Gillette har betalat för att få använda sig av Tinder är okänt, men kommunikationschefen Kurt Iversen säger till AdAge att det är en klockren plattform för dem.
– Tinder är uppenbarligen något som har gått hem hos college-publiken. Det är där som våra användare finns just nu. De lever för att se vilka som har gett dem högerswipes under natten. När vi började prata med Tinder var det mer av en raggningsapp, men nu är den mycket mer mainstream och alla åldersgrupper känner till den, säger han.

Hur välrakat visavi skäggigt går hem på Tinder i Sverige förtäljer inte historien.

Här är filmen om experimentet: 



Dela sidan: