Under det senaste decenniet har tjänster som Netflix och Spotify har visat att konsumenterna är beredda att betala för bra innehåll på nätet, men också för att slippa reklam.

Startupbolaget Zkyons idé bygger på att innehållsskaparen själv ska kunna prissätta hela eller delar av sitt innehåll och följatkligen göra det möjligt att för första gången kunna tjäna pengar på sitt innehåll, utan varken annonser eller produktplacering.

– Vi lägger nu, med hjälp av Symbals investering samt tillsammans med ytterligare aktörer i Malmö, grunden för ett paradigmskifte och ger innehållsskapare möjligheten att själva ta kontrollen och kunna tjäna pengar på sitt innehåll. Målet med Zkyon är att bli en högkvalitativ, annonsfri och användardriven multimediahubb för både innehållsskapare och konsumenter, säger Per Ljungwall, grundare och vd på Zkyon i ett pressmeddelande.

Debatten kring hur man ska ta betalt för sitt innehåll på nätet har pågått länge. Hittills har flera bloggare löst problemet genom annonsering, produktplacering, affiliatemarknadsföring. Bland tidningar och mediehus har detta skett med hjälp av så kallade plus- och playtjänster.  

– Genom att individualisera internet bryter vi ny mark och ger kontrollen till personer och företag. Effekten av att erbjuda handel av digitalt material blir högre relevans och större trovärdighet samt att antal innehållsskapare kommer att öka och dessutom kommer kvalitén på själva innehållet att blir högre. Internet och social media borde vara till för att stärka oss användare, istället hanterar Internetjättarna oss som produkter idag. Vi som individer samt materialet som vi skapar blir sålda till tredje part och vi måste samverka på deras villkor, inte på våra egna som vi gör i "verkliga livet". Det vill vi ändra på, säger Per Ljungwall i en kommentar.

Symbal Communication AB har på tio år jobbat med förändringskommunikation vilket är av stort värde för Zkyon som vill bryta ett invant mönster på marknaden.

– Vi väljer att investera i ZKYON AB eftersom jag tycker att idén är briljant och efterlängtad. När jag först kom i kontakt med grundaren Per Ljungwall för drygt ett år sedan såg jag en ung och hungrig entreprenör som hade kartlagt ett tydligt problem på marknaden och som han hade bestämt sig för att lösa, säger Peter Gustafson, vd och delägare för Symbal Communication AB i en kommentar.

Nästa steg för Zkyon AB är att lansera tjänsten, vilket planeras i maj 2015, samt att under våren ta in ytterligare riskkapital när betaversionen av tjänsten är lanserad. Företaget har precis inlett diskussioner med både investerare, större innehållsskapare, tidningshus och mediabolag.