Dela sidan:

Spotify Enterprise möjliggör samarbeten mellan företag/varumärken och musikindustrin genom att företag får licens på att använda Spotify i deras butiker. Företagen får en uppdatering av Spotify, som genom en musik-kalender låter dem skapa spellistor och planera hur musiken ska spelas i deras lokaler i förväg.

Satsningen drog igång förra året med McDonalds som kund. Nu inleder man ett samarbete med Starbucks, i ett pilotprojekt på de två caféerna vid Stureplan och på Götgatan.

– Det är ett samarbete som förenar fairtrade-musik med fairtrade-kaffe. Vi gör det här ur ett hållbarhetsperspektiv samtidigt som vi lyfter upplevelsen för de som besöker Starbucks, säger Spotify Enterprise grundare Ola Sars till Resumé.

Samtidigt är det många butiker och cafékedjor som fortfarande använder musik illegalt i sina lokaler något som får Ola Sars att se rött.

– Det fuskar en hel del i cafébranschen, många av de stora kedjorna spelar olagligt nerladdad musik från sina ipods. Många skiter i att göra rätt för sig, något som är jätteviktigt för Starbucks.

Varför har inte det legala beteendet etablerat sig?
– Till viss del beror det på okunskap, men när det kommer till stora kedjor så köper jag inte. För de vet de precis vad som gäller. Här handlar det snarare om respektlöshet. De respekterar inte musiker som yrkespersoner. De tycker att deras produkt är mer värd en musiken. Jag blir förbannad.

I veckan stämde Stim Skansenrestaurangerna på 1,8 miljoner kronor för utebliven ersättning för musikutnyttjande.



Dela sidan: