Dela sidan:

I juni 2014 släppte Always sin reklamfilm "Like a girl". Filmen hyllades när den kom och gjorde snabbt succé på sociala medier. I dag har den visats över 80 miljoner gånger i olika mediekanaler. I filmen förklarar unga personer hur de uppfattar uttrycket "Like a girl". Sedan ställs frågor om hur värderingarna som kopplas ihop med uttrycket påverkar unga tjejers självförtroende och självkänsla.

Syftet med filmen var att problematisera uttrycket och nyansera betydelsen av det. Enligt en undersökning som Always själva tagit fram har filmen bidragit till att unga tjejer uppfattar uttrycket på ett mer positivt sätt.
- Vi vet att folks uppfattning av uttrycket "som en tjej" förändras när de ser filmen. Och att det gör skillnad för tjejers självförtroende, säger Fama Francisco, Vice President för Global Always i ett uttalande.

Originalfilmen skapades av reklambyrån Leo Burnett och filmen är tre minuter lång. Den version som kommer att visas under söndagens Super Bowl har kortats ner med två minuter men budskapet är det samma.

Se Super Bowl-versionen här:



Dela sidan: