Dela sidan:

Pistolman ville få sändningstid
Igår kväll bröts sändningen i den holländska public service-kanalen NOS. En pistolbeväpnad man hade lyckats ta sig in i tv-studion och krävde att få sändningstid. Enligt uppgifter tillhör mannen ett hackernätverk, och ska ha sagt:
– Vi hyrs in av underrättelsetjänster, enligt AP.

I ungefär en timme låg sändningen helt nere, men kameran i nyhetsstudion fortsatte rulla medan dramat utspelade sig. I en klipp som har publicerats av NOS syns den kostymklädda mannen i studion med ett pistolliknande föremål i handen. Efter några minuter ger han upp, och polisen stormar in och griper honom. 

Googles rapportbesvikelse
Igår presenterade sökjätten sin senaste kvartalsrapport. Vinsten landade på 4,76 miljarder dollar vid en omsättning på 14,5 miljarder dollar. Analytikerna hade räknat med ett bättre resultat, och därför sjönk aktiekursen igår. 

Facebook utmanar Yelp och Foursquare
Appar som Yelp, Foursquare och Trip Advisor används av många för att få tips om restauranger, hotell och kaféer. Nu vill Facebook ta sig in på marknaden med en ny funktion kallad Place Tips, skriver The Next Web. När Facebook märker att du besöker ett ställe kommer appen tipsa om till exempel events, menys och vänner som tidigare har varit där.  

Runkeeper tar in Spotify...
Den populära träningsappen Runkeeper integrerar Spotify, vilket gör att användarna kan lyssna på musik och samtidigt få informationen från appen. Det är tredje gången på kort tid som den svensk musiktjänsten teamar upp med andra varumärken. Senaste var det Playstation, och innan dess Uber. 

...som kan börsnoteras nästa år
Wall Street Journal skriver att Spotify har tagit in investmentbanken Goldman Sachs för en ny investeringsrunda. Bolaget vill ta in ytterligare 500 miljoner dollar i riskkapital. Därmed kan en börsintroduktion ske först under 2016, enligt tidningen. Spotify vill inte kommentera uppgifterna. 

Två tredjedelar satsar mer på native
I en undersökning som publiceras i AdAge svarar nästan två tredjedelar av de amerikanska annonsörerna att de kommer satsa mer på native advertsing under 2015. Redan i fjol var det drygt hälften som pumpade in mer pengar på reklamtypen. Men den står fortfarande bara för omkring fem procent av den totala marknadsföringsbudgeten.  



Dela sidan: