Dela sidan:

I kväll möts Seattle Seahawks och New England Patriots i finalen i amerikansk fotboll. Under Super Bowl kammar tv-kanalen NBC hem i genomsnitt 4,5 miljoner dollar för varje 30 sekunder lång reklamfilm som sänds.

Inför årets Super Bowl, som är den 49:e finalen i ordningen, har försäljningen gått trögare än de senaste åren. Men med tittarsiffror på över 100 miljoner kan spektaklet fortfarande hålla skyhöga reklampriser. Filmerna kommer att diskuteras, delas i sociala medier och recenseras av flera medier världen över.

Den första finalen hölls 1967 och alla matvarumärken kan passa på att satsa lite extra då det bara är Thanksgiving-helgen som kan mäta sig med Super Bowl när det kommer till matkonsumtion i USA.

Bilannonsörerna är som alltid frekventa när det kommer till Super Bowl. I kväll kommer ni att kunna se filmer från BMW, Fiat Chrystler, Kia, Lexus, Mercedes Benz, Nissan och Toyota.

Det är som vanligt kändistätt i pauserna. Tidigare James Bond-skådisen Pierce Brosnan dyker upp i en reklamfilm för Kia, Kim Kardashian för T-Mobile, actionhjälten Dany Trejo för Snickers. Jeff Bridges, känd från bland annat Big Lebowski, dyker upp i en film för Squarespace. Morgonshowsduon Katie Couric and Bryant Gumbel är bekanta för många amerikaner som hostar för Today frontar BMW:s film i en parodi på en diskussion kring internet från 1994.

Bland de annonsörer som kommer tillbaka från förra året har flera valt att gå med en film istället för två, bland annat Coca-Cola och Godaddy. Den sistnämnda fick dra tillbaka sin ursprungliga film sedan flera amerikanska djurrättsorganisationer rasade. Filmen där en hundvalp trillar ut från en pickup och vandrar hem till familjen som sedan berättar för valpen att den är drogs tillbaka av Godaddys vd. Många väntar nu med spänning på vad annonsören kommer att bjuda på i stället.

Amerikanska AdAge har listat annonsörerna som köpt utrymme i reklampauserna. Så här såg listan ut sent i fredags eftermiddag. 

Annonsörer, tid och byråer:
Always, 60 sek, Leo Burnett
Avocados from Mexico, 30 sek,
Budweiser, 7x30 sek , Energy BBDO (Bud Light); Anomaly (Budweiser)
BMW, 60 sek, KBS
Carnival Corp, 60 sek, BBDO
Atlanta Coca-Cola, 60 sek, Wieden & Kennedy
Discover Card, oklart, The Martin Agency
Doritos, 2x30 sek, Goodby, Silverstein & Partners
Dove Men+Care (Unilever), 30 sek, Davie Brown Entertainment
Esurance, oklart, Leo Burnett, Chicago
Fiat Chrystler, 3xoklart, oklart
Godaddy, 30 sek, Barton F. Graf 9000
Jublia (Valeant Pharmaceuticals), oklart, Harrison and Star
Kia, 60 sek, David & Goliath
Lexus (Toyota), 30 sek, Walton Isaacson
Loctite, 30 sek, Fallon, Minneapolis
McDonald's, 60 sek, Leo Burnett
Mercedes-Benz, 60 sek, Merkley & Partners
Microsoft, 60 sek, oklart
Mophie, 30 sek, Deutsch, Los Angeles
Nationwide, 45 sek, McKinney
Nissan, 60 sek, TBWA/Chiat/Day,
Los Angeles No More, 30 sek, Grey
Pepsi, 30 sek (half time lead-in), Mekanism
Skittles, 30 sek, DDB Chicago
Snickers, 30 sek, BBDO, New York
Squarespace, 30 sek, Wieden & Kennedy, New York.
Sprint, oklart, Deutsch L.A
T-Mobile, 2xoklart, Publicis, Seattle
Toyota, 2xoklart, Saatchi & Saatchi, Los Angeles
TurboTax (Intuit), 30 sek, Wieden & Kennedy
Victoria's Secret, 30 sek, inhouse
WeatherTech, 30 sek, Pinnacle Advertising
Weight Watchers, oklart, Wieden & Kennedy
Wix.com, 30 sek, Frank Samuel, Jeff Reed och Lauren Bayer från Committee LA, i samarbete med San Francisco teamet Jeff Huggins and Andrea Janetos.



Tio av höjdpunkterna






Dela sidan: