Dela sidan:

SVT-anställd mådde dåligt – tvingad till drogtest
Ett nytt fall av drogtestning på SVT uppdagas i dag av Aftonbladet. Det rör en man som är anställd på kanalen i Umeå, och som i våras bad sin chef som psykologhjälp efter att ha mått dåligt en tid. Enligt Aftonbladet tvingades han då till ett ultimatum: ta drogtest eller riskera att tvingas sluta. Proverna visade sedan att mannen var helt ren. 
– Jag har inte fått någon ursäkt eller förklaring från någon, säger han.

Enligt tidningens uppgifter har den utpekade chefen blivit omplacerad sedan incidenten. Men det är inget som SVT:s hr-chef Helene Sahlin kommentera. 

Efter gårdagens stora nyhet om att SVT tvingat en känd kvinna till drogtestning efter ett samtal från tittare är det flera som har reagerat starkt. Bland annat Leif GW Persson som medverkar i "Veckans Brott". 
– Jag hade bett dem fara åt helvete. Jag tycker att det är en ansenlig integritetskränkning. Om någon kommit med en sådan propå till mig hade jag bara gått därifrån. Men hon hade förmodligen inget val, stackaren. Det är väl det jobb hon har, säger han till Aftonbladet.

"Bajscocktailen" var bluff

TV4-programmet Malou efter tio har tema bajs denna vecka. I gårdagens program mixades en cocktail på avföring, trodde tittarna. Men i själva verket var det chockladpudding som användes.
– Av hygieniska skäl kunde vi inte ha riktigt bajs i studion, säger redaktören Anja Nisshagen till Nöjesbladet

De vann Expressens kulturpris
Aftonbladet-skribenten Natalia Kazmierska tog hem Expressens kulturpris i kategorin för god kulturjournalistik 2014. "Respektlös, oförutsägbar, stilistiskt sylvass" slår jurn fast i sin motivering av priset.  
– Jag är extra rörd över priset eftersom jag får priset av Expressen, där jag blev vuxen, säger Natalia Kazmierska till Expressen
Henrik Dorsin, Malena Ernman, Jonas Hassen Khemiri och Sven Nordqvist tog också hem varsitt pris igår.  

Super Bowl-reklamen "ett klipp"
I snitt 4,5 miljoner dollar fick annonsörerna slanta upp för en 30-sekunders reklamfilm under Super Bowl i söndags. Dyrt, hävdar många. Men baserat på tv-kanalen NBC:s tittarsiffror från finalen är det snarare ett klipp, skriver Adweek. Super Bowl slog nämligen ratingrekord med ett genomsnitt på 47,5. Det tidigare rekordet kommer från finalen 2014 som nådde en rating på 46,7.

Så gick Super Bowl i sociala medier
Adweek har också publicerat en sammanställning av engagemanget för finalen i sociala medier. På Facebook var det 265 miljoner postningar, kommentarer och länkningar till Super Bowl, medan Twitter noterade 36 miljoner inlägg om finalen. Katy Perrys halvtidsshow attraherade i sig tre miljoner tweets, medan den på Facebook diskuterades av över en miljon människor per minut. 

Google utvecklar en Uber-utmanare
Det hajpade taxibolagets kan få en svår konkurrent från oväntat håll. Google uppges nämligen skissa på en egen taxitjänst, skriver Bloomberg. Den digitala jätten, som är en av Ubers större investerare, kommer dock att bygga sin framtida taxilösning på förarlösa bilar. Det är en teknologi som de själva utvecklar inom Google X. 

IT-bolagen betalar för att slippa adblocker
Google, Microsoft och Amazon betalar pengar för att komma runt den populära annonsblockeraren Adblock Plus, skriver Financial Times. Det hela sker genom att deras annonsörer godkänns på den "vita listan". 
  



Dela sidan: