Dela sidan:

Undersökningen som Acast hänvisar till är gjord av företaget Nepa på uppdrag av Acast. Där har kampanjers effekt mätts på podcastlyyssnare respektive radiolyssnare genom att respektive grupp fick tala om vilka företag de trodde stod som avsändare för utvalda kampanjer.

Enligt Acast kunde dubbelt så många podcastlyssnare uppge rätt avsändare, jämfört med radiolyssnarna. Något Nepa förklarar med att den tidigare gruppen lyssnare är mer aktiva.

– Det finns väldigt lite research kring hela podcast-branschen och det är roligt att det börjat mätas. Indikationen är trevlig för oss. Men jag tycker också att det här bekräftar skillnaden på radio och podcasts. När man lyssnar på poddar har man oftast hörlurar och det blir lite mer intimt, vilket gör att man kanske lyssnar mer. Via radio blir det mer brusigt, säger Öjje Holt som är kommersiell chef på Acast, till Resumé.

Något annat som undersöktes var också i vilken grad lyssnarna blivit nyfikna på kampanjen och om de velat prova eller köpa produkterna. Även här har kampanjerna fått två till fyra gånger så stort genomslag bland de som lyssnat via podcast, enligt Acast.

Undersökningen har genomförts genom att 300 respondenter fått svara på frågor om kampanjer som gått i Acasts kanaler i december. Dessa har sedan ställts mot en referensgrupp på 1800 personer som tidigare fått svara på frågor om kampanjer som gått i radio.

Acast är distributör för bland annat Värvet och Lundh.



Dela sidan: