Dela sidan:

Under 2014 omsatte Bonnier-koncernen 23,7 miljarder kronor. Att jämföra med året innan, då de totala intäkterna var cirka 700 miljoner kronor högre. Rörelseresultatet före avskrivningar landar på en dryg miljard, vilket är något sämre 2013.

Tomas Franzén tycker att det är en bra prestation trots att pilarna pekar nedåt.
– Det är en utmanande marknad vi jobbar med. Givet de stora förändringar i kundbeteendet som sker finns det väldigt mycket som talar emot traditionella mediebolag. Att vi trots det lyckas leverera i princip samma resultat som året innan, samtidigt som vi tagit väsentliga investeringar för att sätta fart på digitaliseringen, får vi vara nöjda med, säger han till Resumé.

Hur oroad är du över att omsättningen sjunker?
– Organistiskt tappar vi drygt tre procent. Det är en kombination av olika saker. Tittar vi på de olika affärsområdena sker det största tappet på SF. Det handlar framför allt om det faktum att dvd-försäljningen mer eller mindre har kollapsat. På böcker är omsättning högre än tidigare, liksom på broadcast och B2B. Nedgången på magasinen är till viss del organisk, men resten beror på att vi har sålt av innehav.

Sedan Tomas Franzén tillträdde i fjol har han predikat det digitala evangeliet i en koncern som ligger efter många av konkurrenterna. Hans ord har fått fäste hos affärsområdescheferna, och nu tycker han sig se glädjande tendenser.
– Vi gynnas av våra väldigt starka varumärken. Även om vi har varit sena på bollen med digitaliseringen, kan man konstatera att vi med våra varumärken kan åstadkomma mycket ganska fort. En av de mest glädjande nyheterna är att våra dagstidningar, både DI och Expressen, ökar sina totala annonsintäkter. Vi kompenserar tappet i tryck med en ökning online. Det är lite av ett trendbrott som faktiskt känns jäkligt spännande.

Hur stor blir utdelningen i år?
– Det är en fråga för ägarna att ta. Jag tror att den kommer att vara i linje med förra året. I vår affärsplan har vi inga förväntningar på att öka resultatet under de närmaste åren, utan det kommer sannolikt at ligga kring 2014 års nivå. Vi fokuserar på att göra rätt saker och ta våra investeringar i det digitala området. Vi återinvesterar de besparingar vi gör krona för krona till den digitala sidan. Det är grymt med ägare som ger oss den här möjligheten att jobba långsiktigt.

Enligt uppgift har Bonnier Business Press fått en dryg miljard att handla bolag för. Stämmer det?
– Det går inte riktigt till så. Vi har sagt att B2B är ett intressant område att växa i. Vi kommer fortsätta att ibland göra förvärv, men de måste vara rätt och stötta vår strategi. Vi tror mycket på informationstjänster till företag, men var vi hamnar vad gäller belopp återstår att se.

Vad ligger bakom förlusten på en halv miljard i affärsområdet "annat"?
– Det är alla centrala kostnader som finns i koncernen. Det är inget intäktsbringande utan alltifrån it till back office. Strukturkostnaderna ligger ute på respektive affärsområde.

Kommer ni sälja Sydsvenskan/HD när sammanslagningen är klar?
– Vi köpte HD eftersom det är en bra lösning att slå ihop företagen och utveckla dem tillsammans. Det blir ett större och intressantare upptagningsområde. Vi gjorde det av omsorg för Sydsvenskan och vi jobbar stenhårt med att få ihop det nu. Vi är inte ute och saluför dem på något sätt.

Enligt våra källor är Bonnier Tidskrifter till salu. Kommentar?
– Vi kommenterar inte ryktesspridning när det gäller köp och sälj.

Hur mycket fick ni betala för att köpa tillbaka Telenors 35 procent av C More?
– Vi har inte gått ut med det och har inte för avsikt att göra det heller.

Så går Bonniers delar:
Rörelseresultat Mkr år 2014 (2013)
Books 437 (402)
Broadcasting 589 (770)
Business to business 132 (88)
Growth Media -189 (-47)
Magazines 310 (306)
News 332 (257)
Annat -508 (-604) 



Dela sidan: