Dela sidan:

CP+Bs uppdrag var både att skapa en produktidentitet och ta fram kommunikation kring klockan. Bland annat i form av den film ni kan se nedan men också en produkt- och försäljningssajt. Men reklambyrån ligger också bakom designen för klockans smarta funktioner, den fysiska brandingen av klockan och produktpaketeringen. 

– Målsättningen var att göra en funktionell smartwatch för lastbilschaufförer, och samtidigt överföra Scanias kärnvärden till en helt ny produktkategori, säger Jonas Svanholm på Scania i ett pressmeddelande.  

Gripen är en historisk del av Scanias varumärkesidentitet och är i dag central i både det visuella varumärkesuttrycket och logotypen. Gripen symboliserar vaksamhet och snabbhet och orden passar sig bra för smartklockans funktioner.

Med den svarta klockan som bas blev namnet på den begränsade upplagan "Black Griffin" – något som också återspeglas i designperspektivet där CP+B valde att arbeta med gripens vingar som en genomgående detalj.

– Det gav oss möjligheten att förena hårda och mjuka värden för att förstärka att klockan är teknisk och smart, men samtidigt graciös och följsam, berättar designteamet Kristian Hallberg och Anders Olausson, CP+B.

Scania Watch är baserad på SmartWatch 3 från Sony. Totalt 999 klockor finns tillgängliga vid den första lanseringen.

Arbetsgrupp
Account Director: Carl-Johan van Heesch
ECD: Gustav Martner / Björn Höglund
CD: Mattias Berg
Design Director: Kristian Hallberg
Art Director / Designer: Anders Olausson
Copywriter: Per Rundgren
Motion Designer: David Forss
Experience Designer: Andreas Folkestad
Producer: Mikael Lindqvist
Developer: Arvid Sollenby
Voice recording technician: Nicklas Carlsson

Den tekniska utvecklingen av mjukvaran har skett hos WIP. 3D: Haymaker FX 



Dela sidan: