Det har gått två år sedan lanseringen och SocialaNyheter.se har utvecklats till en viktig måttstock för journalister och opinionsbildare på vilka nyheter som blir snackisar i nyhetsflödet. Det är i dag främst ett verktyg för branschen snarare än den folkliga tillströmning som grundaren, it-entreprenören Ted Valentin, hade hoppats på. Det är fortfarande opinionsjournalistik som delas bäst, men han märker att de traditionella medierna inom flera områden försöker anpassa sina rubriker och teman för att skapa en delningssuccé.

– Här tror jag att viralsajterna har bidragit. Vi ser hur de traditionella medierna skapar journalistik för att få delningar på ett tydligare sätt i dag. Vi ser också att krönikörer, som exempelvis Alex Schulman, allt oftare väljer ämnen som engagerar folk.

Hur har SocialaNyheter.se bidragit till den här utvecklingen?
– Det hade skett ändå. Men jag vet att journalister och opinionsbildare använder sig av vår sajt i det dagliga arbetet.

Vad tror du om utvecklingen för viralsajterna?
– Vi ser inte så mycket av det innehållet på SocialaNyheter.se. Jag tror att folk kommer att tröttna på dem. Viralsajterna är en fluga och det är för uppenbart att innehållet finns där bara för att vi ska dela. Det är en tillfällig grej som funkar just nu.

Hur tror du att jakten på delningar påverkar den traditionella journalistiken?
– Det jag pratade om sker främst genom separata projekt såsom Expressens Omtalat eller Aftonbladets Lajkat. Fast det är klart att delningar är en valuta på ett annat sätt i dag.

– Om man exempelvis jobbar på en bra byrå med ett opinionsbildande uppdrag för en kund räcker det inte längre med att synas på DN Debatt. Man kanske också måste ha något i innehållet som man kan spetsa till för sociala medier. Att skruva på budskapet på ett sätt som gör att folk reagerar för att berättelsen ska få ett liv på nätet.

Tre faktorer som gör att journalistik delas på sociala medier enligt Ted Valentin

• Opinionsjournalistik där läsaren enkelt kan ta ställning för eller emot. Gärna med ett ämne som skapar debatt.

• Välkända namn och profiler som folk kan relatera till. Exempelvis profilerade krönikörer.

• Ett allmängiltigt ämne som förskolan, vård, skola eller äldreomsorg.