Dela sidan:

I fjol tappade SvD 73 miljoner kronor av intäkterna (från 1033 år 2013 till 960 Mkr), men lyckades ändå höja resultatet från en miljon till 35 miljoner kronor. En starkt bidragande anledning är att kostnaderna minskades med 107 miljoner. På det stora hela tycker Gunilla Asker att det är en bra prestation.

– Vår flerkanalsstrategi ger resultat. Den största anledningen till att den fungerar är att vi jobbar i ett väldigt professionellt team som verkligen tar in kundinsikter och levererar till läsare och annonsörer. Vi jobbar verkligen över alla kanaler, säger hon.

Under året minskade papperstidningens upplaga med nio procent och annonsintäkterna från print sjönk med 18 procent sista kvartalet. Samtidigt steg onlineintäkterna med 29 procent.
– Printintäkterna går ned och det är en strukturell förändring i marknaden, även om tappet i upplagan har börjat stabilisera sig. Det är fortfarande en marknad som förändrar sig och det är viktigt att göra de investeringar som vi har gjort. Under 2014 ser vi att kanalerna drar varandra, vilket vi inte har sett tidigare. Vi ser också att vi får en stabilare kundkrets än tidigare.

Är du nöjd med resultatet på 35 miljoner?
– Givet förutsättningarna är jag nöjd med resultatförbättringen. Det är naturligtvis så att vi fortsatt kommer arbeta för att kunna uppnå en långsiktigt lönsam tillväxt. Men det här sker stegvis och handlar om fokuserat arbete.

Med dagens resultatnivå går ni back om vi räknar bort presstödet. Behöver ni inte gå bättre än så framöver?
– Presstödet är något som regering och riksdag styr över för att värna om mångfalden. Det är självklart så att vi arbetar för en långsiktig lönsamhet. Men det har inget att göra med presstödet. Vi jobbar för att skapa resultat genom konkurrenskraftiga produkter och resultatökningen under 2014 visar det.

Hur ska ni öka intäkterna?
– I pipeline har vi ett antal nya digitala satsningar som jag redan har berättat om. De är en direkt konsekvens av strategin vi arbetar med som handlar om kundinsikten. Vi en stor lansering framför oss före sommaren – ett nytt tänk både i läsaraffären och annonsaffären – och vi fortsätter att hela tiden ligga på och följa vår målgrupp.

Printintäkterna kommer fortsätta sjunka. Hur ska ni jobba för att hålla ned kostnaderna?
– Fortsatt prioritering och effektivare arbetssätt. Det är superviktigt att hålla koll på kostnadssidan, annars kan vi inte investera framåt.

Har ni några planer på nya varsel?
– Nej, vi har inga sådana planer just nu, och jag kan inte se det framöver. Men varken jag eller någon annan mediechef kan sitta och lova att det är något som aldrig kommer att ske i framtiden.



Dela sidan: