Dela sidan:

Svenska Dagbladets Andreas Cervenka och N360:s Torbjörn Isacsons mastodontgranskning av SCA har blottat skandalartade uppgifter om kretsen kring styrelseordföranden Sverker Martin-Löf och vd:n Jan Johansson och deras excesser för aktieägarnas pengar.

Alla uppgifter om de otaliga flygresorna har varit mycket precisa och knappt en enda faktadetalj har dementerats. Andreas Cervenka vittnar om en kolossal tillströmning av tips under arbetets gång.

– Det har varit sjukt mycket jobb. Det är klart att man alltid måste vara säker när man publicerar grejer. Nu var vi tvungna att vara supersäkra på varje uppgift. Vi har jobbat med massor av olika källor och ju längre arbetet har gått har det tillkommit nya som vi fått sortera. Jag har aldrig varit med om att det kommit in så mycket tips och uppgifter någonsin.

Journalisterna började få information i slutet på sommaren. De är båda förtegna när det kommer dokumentationens typ, men materialet var omfattande. De började arbeta lågintensivt med att jaga folk som kunde bekräfta uppgifterna. Tempot ökades under hösten och de fick in mer information. Den fanns en plan för att publicera omkring tio artiklar och hur de skulle göra steg för steg. Nu gällde det att pussla ihop bitarna. Efter de första publiceringarna var reaktionerna svala.

– Inga andra medier hakade på och vi fick mejl i stil med "vad fan är det ni håller på med egentligen? Vad är det här för jantetrams?". Aktieägarna hörde av sig och sa att vi skulle sluta bry oss. Ju mer flagranta exemplen blev, då tystnade kritiken, andra medier hakade på, säger Andreas Cervenka.

Över hundra uppgiftslämnare har bidragit till storyn och löpande tillkom initierade tips som visade hur härvan svällde. I dag omfattar storyn omkring 50 artiklar. Andreas Cervenka förklarar strategin gentemot näringslivstopparna:

– Vi använde oss av samma taktik som en släpande forward i fotboll. Vi skulle ta fram information, se deras reaktion och sedan komma med nya uppgifter som satte deras kommentarer i ny dager. Så har det varit hela vägen.

Torbjörn Isacson fyller i.

– Så sent som i dag (torsdag reds. anm) hade vi en artikel om att Jan Johansson ljög om att han hade avgått frivilligt. Det är en direkt effekt av den här släpande forward-rollen. Vi har på fötterna när de har försökt glida undan. Det har varit helt avgörande eftersom nyckelpersonerna i SCA:s ledning har slirat konsekvent. Om man inte är enormt förberedd så försöker de spela bort en.

Hur medvetet val var det att ni började med den innersta kretsen med SCA-topparna för att sedan gå utanför kärnan?
– Tanken var att vi skulle börja med vissa personer utifrån det vi visste. Sen svällde det från flygningar till jakterna och andra händelser. Till slut insåg vi att det inte bara handlade om flygbolaget. Det handlade om att en liten grupp människor hade riggat hela systemet. Det är det som är den stora poängen. Att ekonomichefen, vd:n och styrelseordföranden godkände varandra. Den kartläggningen gjorde att man fattade att allt var riggat av de här människorna. De hade en kultur som de hade byggt upp under en sådan lång tid, säger Torbjörn Isacson.

Kärntruppen bestod av Sverker Martin-Löf som godkände Jan Johanssons reseräkningar. Hans egna räkningar godkändes av Industrivärdens vd Anders Nyrén som sitter i SCA:s revisionsutskott. Han fick i sin tur sina resor godkända av Sverker Martin-Löf som också är ordförande i Industrivärden. I dag har bara den sistnämnda kvar sitt jobb.

– När kommunikationsvägarna blivit kortare kan man inte bygga ett företag där man inte menar vad man säger. Då kommer verkligheten i kapp en och det här är bara ett exempel. Anders Nyrén var intervjuad i PWC:s interntidning där han pratade om företagsstyrning och kom med citatet: "Man sätter tonen i toppen". Med sådan svansföring blir fallet mycket större.

SCA-topparnas ovilja att bemöta uppgifterna om de dyra, onödiga och miljöskadliga resorna har varit genomgående berättar Andreas Cervenka:

– Från dag ett har de inte haft något genuint intresse av att svara på frågor eller lägga korten på bordet. De har ofta vägrat svara på frågor utan bara på dem som de vill svara på. Ibland lämnat ofullständiga eller helt felaktiga svar. Svar som bara väcker följdfrågor som de inte vill svara på.

Hur trodde ni att SCA-topparna skulle agera?
– Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att de skulle sköta det här så dåligt. Inte ens i min vildaste fantasi. Jag trodde inte att de skulle ljuga så mycket. Det är mycket av deras beteende som inte ligger i linje med vad man kan förvänta sig av ett börsbolag, säger Andreas Cerverka och fortsätter:

– I arbetet har vi bland annat märkt att de tagit in människor för att hota folk till tystnad.

Hotat folk, hur då?
– De har ringt upp folk som har uttalat sig i tidningen och hotat eller skällt på dem. Vi hade en intervju med den tidigare kommunikationschef Sten Lindholm väldigt tidigt. Han svarade ganska försiktigt, men sade att det inte vore bra om resorna var satta i system eftersom det var ett slöseri med aktieägarnas pengar. Då ringer Sverker Martin-Löf upp och säger till honom "du är illojal, du uppvisar ett quisling-liknande beteende och du borde ringa upp Isacson och tala om hur det fungerar på SCA.", säger Torbjörn Isacson.

Råkade ni också ut för några påtryckningar?
– Det är människor som man ser är styrda av andra som kommit med förtäckta hot om förtal. Innan julen när läget började förvärras kom den här typen av mejl och telefonsamtal. Mycket av det här tror vi är kopplat till att Sverker Martin-Löf privat har hyrt in folk, säger Torbjörn Isacson.

Andreas Cervenka understryker att JKL, som hanterade skandalen, inte jobbade för att skydda bolaget, utan nyckelpersonerna i härvan.

– Nu är ett antal personer misstänka för att ha missbrukat aktieägarnas pengar, det pågår två förundersökningar och vi vet inte vad de kommer att leda till. Samtidigt har de tagit in de dyraste kommunikationskonsulterna på stan – för aktieägarnas pengar. För att göra vad då? Inte för att försvara bolaget utan för att skydda personerna som är inblandade i härvan. Det har i princip inte något att göra med själva bolaget i princip utan om personer som har dragit ett företag med 44 000 anställda och varumärket i skiten. Det blir en dubbelstöt för aktieägarna.

Vad säger ni om den krishantering som har varit?
– Den har varit katastrofal. Det går inte att säga något annat. Även ner på detaljnivå hur man har formulerat sig, säger Andreas Cervenka. Vad har det tillfört till er granskning.

Att deras sätt att hantera publiceringarna varit så dåligt?
– Det har bara gett upphov till fler frågor De har inte har varit tillmötesgående på något sätt. Vi har till exempel ett annat bolag som varit föremål för granskning, Sandvik, där Olof Faxander också hade varit med på flygresor. Vad händer då? Jo vi ringer upp honom, en timme senare hade vi en intervju där han svarar på alla frågor och sa precis som det var "min fru har åkt med jag har aldrig pröjsat". Det fanns aldrig någon känsla av att han försökte dölja något, säger Andreas Cervenka.

Hade er granskning haft samma genomslag om de hade lagt korten på bordet?
– Det hade blivit enklare för dem. Den släpande forwarden har hela tiden haft mycket på fötterna. Hade de sagt som det var som Olof Faxander. Okej, det ser inte så bra ut, men det blir inte 40-50 artiklar, säger Torbjörn Isacson.

Jag förstår att det har varit ett intensivt arbete. När vi ringde er i januari lät ni ganska uppjagade?
– Det är en anspänning. Man vaknar omkring halv fyra på morgonen och somnar med det på kvällen. Det finns hela tiden i huvudet. Det är ganska allvarliga uppgifter vi har suttit på, klara att publicera och ingenting får vara fel. Det skapar en press och man funderar på om någonting kanske inte stämmer, säger Andreas Cervenka.

Vad var den svåraste uppgiften för er?
– Mycket har handlat om hur vi ska skriva och vilka uppgifter vi ska välja för att skydda våra källor hela vägen. Vi visste att SCA kartlade allt för att ta reda på vem som kan ha sagt vad. Artiklarna i sig är väldigt avskalade, säger Torbjörn Isacson och fortsätter:

– Det har funnits en stor rädsla för de här människorna. Många källor var noga med it-säkerhet, ringde från telefoner med kontokort, mejlade från anonyma mejladresser och ville inte ses. Det säger väldigt mycket om kulturen. På ett företag där Sverker Martin-Löf har varit starke man i nästan 30 år.

Fanns det någon enskild detalj ni kom över som fick er att höja på ögonbrynen?
– När de mörkade Jan Johanssons familjs namn på flygfakturorna. Det skulle kunna vara ett bokföringsbrott. Det visar hur långt de här människorna är beredda att gå för att täcka upp för sig själva och helt plötsligt så händer något konstigt i bokföringen i ett av Sveriges största börsbolag, säger Torbjörn Isacson.

Andreas Cervenka tycker att skiljelinjen mellan företagets ord och handling är det mest anmärkningsvärda:

– Gång på gång har det kommit fram enorma kontraster mellan vilken värdegrund SCA står för officiellt och verkligheten. Det gäller uppförandekoder, satsningar, uttalanden i media och vad man gör egentligen. Det är helt olika världar. Ett bolag som profilerar sig kring etik, miljö, pratar mycket om att 80 procent av kunderna är kvinnor och har en policy för whistleblowers. I själva verket jagar de, anställer sina barn, åker ensamma i privatplan över Atlanten och jagar källor.

Han fortsätter:

– Uppenbarligen har de skadat varumärket väldigt mycket. För många är det nu fått höra talas om SCA för första gången och förknippar dem med flyg. Framförallt tror jag att det här måste ha skadat dem enormt internt. Hade jag suttit på ett lokalkontor och jobbat med hållbarhetspolicy, då hade jag blivit lite besviken.

Många gånger har de hänvisat till företagets policy när de fått svara på frågor om flygresorna.

– Det är ett fantastiskt svar. Jag vet inte, det får utredningarna visa, de kanske har följt sin policy I don't know. Men vad är det för policy? Det är ett häpnadsväckande hyckleri. Det är fortfarande förtagets försvarslinje. Man måste ha någon konsekvens vad man står för och hur man agerar, säger Andreas Cervenka.

Från ett medialt perspektiv vad ska SCA göra för att återupprätta förtroendet?
– De måste byta ut fler människor. Men det kommer att ta lång tid att vända det här. Frågan är hur långt ner i organisationen kulturen har sipprat. Man får indikationer på att det här finns etablerat på andra håll i företaget, säger Torbjörn Isacson.

Granskningen som beräknades vara klar efter jul förväntas att pågå över årsstämman senare i vår.

– Just nu är det lågintensivt. Vi har publicerat ett antal sakuppgifter och företaget har reagerat kraftigt genom att avsätta både styrelseordförande och vd. Just nu ligger bollen hos ägare och de som bestämmer hur de ska ta det vidare, berättar Andreas Cervenka.

Vad tror ni gör att den här granskningen fått så stort genomslag?
– Hyckleriet och girigheten. Om man tjänar 25 miljoner kronor om året och ska kolla på EM i fotboll. Är det verkligen nödvändigt att ta privatplanet då? Kan man inte bara pröjsa själv?, säger Andreas Cervenka.

Torbjörn Isacson tror också att händelserna sticker i ögonen på många läsare.

– Skillnaden mellan vad de säger och vad de gör, men också skillnaden mellan vad de säger och hur vanligt folk har det. De anställda som just varit med om omfattande sparprogram och spararna som har sina pensionspengar där.

Planerar ni att släppa en bok?
– Det är tidigt att säga och vi har lite dålig distans till det just nu. Det verkar finnas ett stort intresse och vi har mycket material av anekdotisk och mänsklig karaktär, händelseförlopp och inblickar, som vi inte har publicerat för att de inte passar sig i faktajournalistik, säger Andreas Cervenka

FAKTA/Torbjörn Isacson
Ålder: 50
Bor: Malmö
Uppvuxen i: Malmö
Utbildning: Civilekonom
Karriär i korthet: Sydsvenskan, Dagens industri, e24, SvD näringsliv, n360 Medievanor: en rad svenska dagstidningar
Senast lästa bok: "Stolt och stark" av Staffan Tapper, Mikael Sjöblom och Klas Andersson om fotbollspampen Eric Persson
Hobbys: Resa
Gör en ledig helgdag: ser på fotboll och Malmö FF

FAKTA/Andreas Cervenka
Ålder: 40 
Bor: På Södermalm i Stockholm 
Uppvuxen i: Uppsala 
Utbildning: Naturvetenskapligt gymnasium, kortare oavslutad sejour på universitet. 
Karriär i korthet: Universum 1996, Finanstidningen 1997, Dagens Industri 1998-99, Ekonomi24, Affärsvärlden, DN, SvD sedan 2007. 
Medievanor: Svd, DI, FT, WSj, DN på nätet, diverse ekonomisajter, golf och flygtidningar. 
Senast lästa bok: "Partiledaren som klev in i kylan: Berättelsen om Juholts fall" av Daniel Suhonen.
Hobbys: Golf 
Gör en ledig helgdag: Är med familjen (två småbarn).



Dela sidan: