Dela sidan:

Zlatan Ibrahimovic firade sitt konstmål i matchen mot Caen genom dra av sig tröjan och visa sin överkropp fylld av tatueringar med olika namn. I söndags deklarerade stjärnan på en presskonferens att han är frontfigur för FN:s World Food Programme och vill han ge en röst åt alla de barn som lever i fattigdom.

Kampanjfilmen "805 Million Names" har hittills fått nästan 2,5 miljoner visningar på Youtube sedan den lades upp i söndags. Fotbollsstjärnan kontaktade själv reklambyrån Forsman & Bodenfors, som tidigare låg bakom Volvo-reklamen med honom, för att göra filmen. Eva Ossiansson varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg värderar Zlatan Ibrahimovic som en mycket skicklig varumärkesstrateg.

– Zlatan gör inga val utan att det finns en tanke bakom. Han jobbar systematiskt med sitt personliga varumärke och bygger sin identitet väldigt planerat. Precis som i fallet med Volvo-reklamen där Zlatan gjorde ett medvetet val som tryckte på svenskheten är FN-kampanjen ett sätt att bredda hans varumärke som förebild.

Eva Ossiansson nämner Fotbollsgalan där en tårögd Zlatan Ibrahimovic höll ett minnesvärt tal om sin döde bror som ett exempel på att fotbollsstjärnan börjat visa nya sidor av sig själv.

– Från den kaxiga fotbollsstjärna som tidigare var så förknippad med Zlatan har han på senare år byggt upp en mer ödmjuk och ömsint bild. Han vet om att han formar sin myt efter sitt agerande.

Att Zlatan Ibrahimovic själv kontaktade Sveriges mest framstående byrå Forsman & Bodenfors är enligt Eva Ossiansson också en del av strategin. Likaså samarbetet med Dressman där fotbollsstjärnan blev ambassadör för lågpriskedjan. Ett drag som fick många att höja på ögonbrynen    

– Dressmann har flera gånger manifesterat sitt sätt att inkludera personalen i olika aktiviteter. Jag är övertygad om att Zlatan känner till detta. Valet av Dressman gör honom mer folklig och enkel. Långtifrån den tidigare bilden av honom.

Skulle du säga att Zlatan medvetet har förflyttat sitt varumärke den senaste tiden?
– Om inte så försöker han åtminstone bygga upp andra värden. Som fotbollsspelare har han länge omfamnats av de som har en passion för sporten. Med Volvo och Dressmann väljer han att medelsvensson ska identifiera sig med honom. I realiteten är senaste samarbetet med FN ett sätt att förknippa varumärket med ytterligare värden som en ambassadör mot barnfattigdom. Eva Ossiansson drar en parallell till Apple-grundaren Steve Jobs:

– Zlatan är ytterst medveten om allt han gör överhuvudtaget, han lämnar ingenting åt slumpen och han styr sitt varumärke själv. Jag kan se en likhet med Steve Jobs även om det handlar om två olika branscher. Han bygger upp en mytbild kring sig själv där alla byggstenar bildar en helhet.

I december 2014 ingick Zlatan Ibrahimovic samarbeten med Vitamin Well och Dressmann inom loppet av en vecka, men Eva Ossiansson tror inte att bilden av honom riskerar att bli för splittrad.

– Visst kan man ha fingrarna i för många syltburkar och bygga en spretig bild. Då minskar uppmärksamhetsvärdet och det är viktigt att han fortsätter göra medvetna val och det tror jag att han kommer att fortsätta med. Zlatan har inte direkt ett behov av pengar och är tydlig. Precis som Madonna gjort under årets lopp är han skicklig på att anpassa sitt varumärke efter förutsättningarna för att åstadkomma det han vill.

Vad vill han åstadkomma?
– Han vill förstärka bilden av personen Zlatan Ibrahimovic och genom samarbetena bygga upp vad varumärket står för. Med den nya FN-kampanjen har han en god möjlighet att förstärka bilden av honom som mänsklig och folklig – att han står upp för de svaga. Precis som i fotbollen vill han bli bäst på det han gör i sitt varumärkesarbete. Jag tror knappast att kampanjen i helgen blir det sista vi ser i det projektet.



Dela sidan: