Dela sidan:

Mittmedias styrelse fattade beslutet att lägga ner Dagbladet i fredags förra veckan och chefredaktören Patricia Svensson, som började arbeta på tidningen 2002, kom med beskedet till sina anställda vid ett möte vid 10.30 på torsdagseftermiddagen.

– Folk är så klart ledsna, men snabbt visade de viljan avsluta det här med flaggan i topp och kom med förslag på vilken journalistik de ville göra under de kommande dagarna.

Hon är märkbart tagen när Resumé ringer upp henne.

– Det gör väldigt ont och det är en epok som tar slut. Vi har kämpat otroligt hårt de senaste åren. Samtidigt har medarbetarna breddat sitt digitala kunnande. Jag är väldigt imponerad och stolt över min redaktion. Tyvärr har arbetet inte fått den utdelning som redaktionen förtjänar.

– Jag är mest stolt över att vi aldrig har gett upp. Vi gjorde en omfattande nedbemanning på 10 tjänster 2012 och trots all motvind har både organisationen och redaktionen gjort sitt bästa för att bli mer digitala. De digitala intäktskurvorna har pekat spikrakt uppåt. Tyvärr har de inte kunnat kompensera raset för papperstidningen

Var nedläggningen oundviklig?
– Självklart är det här otroligt trist och det finns säkert val där man kunde ha gjort annorlunda. Som jag ser det, när man tittar på hur tufft vi har haft det ekonomiskt de senaste åren så gick det inte att rädda tidningen. 

Patricia Svensson understryker att Mittmedias lokaljournalistik i regionen kommer att vara fortsatt stark med Sundsvalls Tidnings utökade bevakning i Timrå och Ånge. Samtidigt som dagligt socialdemokratiskt opinionsmaterial kommer att flytta in i systertidningen. Ägarna har inte formulerat någon nedskärning i antal tjänster och framtiden för de 17 medarbetarna på Dagbladet kommer att avgöras vid en förhandling. Framtiden är oviss även för Patricia Svensson.

– Jag hoppas de kan rädda ett så stort antal tjänster som möjligt och att flera av våra medarbetare får plats i den utökade, centraliserade redigeringsdesken i Sundsvall.

För Mittmedias vd Thomas Peterssohn har Dagbladets vare eller icke vara varit en intensiv fråga för koncernledning sedan han tillträdde 2011. 

– 2012 fanns det en idé att lägga ner tidningen, men vi valde istället att skära i kostnaderna rejält. Redaktionen har gjort ett sjukt bra jobb med digitaliseringen, men tidningen har inte kunnat bära sina kostnader. Den digitala räckvidden har varit nästintill obefintlig om man jämför med Sundsvalls Tidning. Samtidigt har Dagbladet i grunden varit en printaffär som vi inte ser någon framtid för.



Dela sidan: