Dela sidan:

Att medie- och kommunikationskartan ritas om har knappast undgått någon. I takt med att allt digitaliseras finns också goda möjligheter att ersätta mänskliga anställda med datorer som gör jobbet mer effektivt – och dessutom till en billigare penning.

Stiftelsen för strategisk forskning har släppt en rapport där de har gått igenom en rad yrkeskategorier och hur stor sannolikheten är att de ersätts inom 20 år.

De konstaterar att just kommunikationsbranschen är ett område där stora förändringar sker just nu.

"Flest jobb väntas automatiseras inom yrkesgruppen försäljare, detaljhandel, demonstratörer. Ett exempel på det är att Google ersatte traditionell personalintensiv försäljning av medieannonsering med ett automatiserat auktionsförfarande för annonsförsäljning" skriver de i rapporten.

De konstaterar också att stora medieaktörer som Schibsted och Bonnier nu bygger upp egna system för automatiserad handel av annonsutrymme, vilket på sikt antas få effekten att många säljarjobb försvinner.

"Enligt branschkällor väntas 30-50 procent av annonsförsäljningen ske automatiskt redan 2016. Nettoeffekten av detta teknikskifte blir således att det blir betydligt färre jobb, och att många av de kvarvarande jobben består av databearbetning och datateknik".

Högst upp på listan över jobben som antas ersättas av datorer ligger fotomodeller – vilka är ett vanligt inslag i reklam. Men eftersom det inte berör särskilt många i jämförelse med andra yrkesgrupper blir det en mindre påverkan på samhället, enligt Stiftelsen för strategisk forskning.

Sannolikheten att branschjobben tas över av datorer inom 20 år:
Fotomodeller: 98 procent
Försäljare: 94,4 procent
Agenter och förmedlare: 81,7 procent
Grafiker m.fl: 74,5 procent
Säljare, inköpare m.fl: 71,2 procent
Marknadsförare: 46,2 procent
Fotografer, ljud- och bildtekniker: 36,6 procent
Tecknare: 22,8 procent
Journalister: 18,9 procent



Dela sidan: