Dela sidan:

Affären väntas slutföras under våren efter godkännande av norska Konkurrensverket.

– Samarbetet mellan C More och TV 2 i Norge skapar bättre förutsättningar för en hållbar lösning för oss på en mycket konkurrensutsatt och föränderlig medie- och tv-marknad, som inte längre är endast nationell eller nordisk utan i allt högre grad global. Affären och samarbetet innebär att det nu blir lättare för norska konsumenter att upptäcka C Mores starka premiumprodukt, kommenterar C Mores vd Manfred Aronsson i ett pressmeddelande. 

Affären innebär att förlusttyngda C Mores samtliga sporträttigheter och sportkanaler i Norge, inklusive tjänsten C Sports, övergår i TV 2:s ägo och kommer att erbjudas i regi av och på det sättet TV 2 beslutar. Film- och serieutbudet kommer i fortsättningen att distribueras fortsatt under C More-varumärket inom ramen för ett långsiktigt samarbetsavtal, där TV 2 ansvarar för marknadsföring, försäljning och paketering.

– Uppköpet och samarbetet med C More Entertainment AB är ett led i TV 2s strategi att stärka positionen på den norska betaltv-marknaden. Vi vill bli mer konkurrenskraftiga med innehåll som intresserar norska tittare, och gläder oss åt att förvalta och vidareutveckla C Mores fina rättigheter i det breda nordiska samarbete som blir följden av avtalet. Vi blir båda starkare i konkurrensen med globala aktörer, säger Olav T. Sandnes, vd för TV 2 Norge i en kommentar.

C Mores norska personal övergår till TV 2s organisation. 



Dela sidan: