Dela sidan:

Ett genuint intresse för smink. En tioåring med härlig energi. Pappas kamera. Mer än så behövdes inte för starta Misslisibell. I dag står marknadscheferna i kö för att Lisa Jonsson ska prata om deras produkter i hennes videobloggar.

Om dagarna går Lisa Jonsson i skolan. Under eftermiddagarna lägger hon i snitt fyra timmar på allt omkring Misslisibell: idé, inspelning, klippning och uppladdning. Själva klippen handlar ofta om att Lisa Jonsson testar produkter genom att kaxigt sminka sig i sändning. Passionen och intresset går inte att ta miste på. Det faktum att klippen totalt har 113 miljoner visningar talar för sig självt.

Men själv ser hon sig inte som särskilt kommunikativ – trots att hon utsetts till näringslivets främsta superkommunikatör.

– Det är coolt tycker jag, eftersom jag inte är jättepratig och inte så himla bra på att kommunicera i skolan. Så det är jättekul, säger Lisa Jonsson.

Är du blyg i skolan?
– Lite på lektionerna kanske.



Varför tror du själv att du toppar listan över näringslivets superkommunikatörer?
– Jag tror jag hamnar på första plats för att trots att jag är så pass ung, ändå når ut och kommunicerar till så många personer på nätet.

Varför tror du att intresset för Misslisibell blev så här stort?
– Jag började när jag var tio, kom där och höll på med smink. Det var inte så många i min ålder som höll på med Youtube i Sverige – jag var en av de första. Nu finns det hur många som helst. Då blev det en himla stor grej eftersom folk inte tyckte att barn skulle hålla på med smink. Det har nog alltid varit så. Barn ska vara barn. Därför blev det en liten twist med mig.

Vad hände?
– Det blev skriverier i tidningar – att det var skrämmande hur unga tjejer håller på. Jag tycker att det är löjligt. Det är inget nytt att unga tjejer vill sminka sig och fixa med kläder. Barn vill ju göra som vuxna gör.

Vad är din drivkraft – vad vill du åstadkomma med videobloggandet?
– Jag vill att tjejer, eller alla möjliga förresten, ska få använda smink om de vill. Inspirera och underhålla.

Det var bara någon månad efter att Lisa Jonsson började med sin Youtube-kanal som pengarna började trilla in. Genom annonser i kanalen och på bloggen landade den första utbetalningen på 600 kronor. Sedan har några tusen i månaden eskalerat till att mamma Maria Jonsson numera beskriver dottern som "en höginkomsttagare". I dag får Lisa Jonsson förfrågningar från minst två företag om dagen som vill att hon ska testa deras produkter – men det är inget 13-åringen vill tjäna några pengar på. Maria Jonsson är mån om att hobbyn ska stanna vid just att vara en hobby – vid den stund det blir ett jobb kan företagen börja ställa krav och lusten försvinna.

– Jag vill inte visa upp något jag inte gillar – då blir det falsk marknadsföring. Det är viktigt att mina följare ska kunna köpa sådant som jag verkligen tycker är bra, säger Lisa Jonsson.

Jag vet att det är lång tid dit – men vad gör du om tio år?
– Hjälp, det är en svår fråga! Då är jag 24. Antingen så håller jag på med Youtube om det fortfarande är ett intresse – det hade ju varit något. Eller så har jag tappat intresset. Jag vill ju bli makeup-artist. Man tjänar väl kanske inte jättebra på det, fast det är kul.

FAKTA / Misslisibell
Ålder: 13
Bor: Jörlanda
Familj: Mamma Maria och Pappa Anders, 3 bröder och 2 systrar
Målgrupp: Tjejer i tioårsåldern
Medievanor: Kollar mycket på YouTube, mest sminkkanaler men även humorkanaler.
Förebild bland beautygurus: Ingen speciell – kollar mest på amerikanska.
Kontakt med fans: Förutom i mediekanaler blir hon ofta stoppad på gatan, får presenter och brev – i bland en full kasse om dagen. Det händer också att folk plingar på dörren och vill ta selfies.
Udda förfrågan: Företag som vill att hon ska prova jättedyra bröllopsklänningar
Veckorutin: Gör oftast en video per dag (ibland två) förutom på måndagar och fredagar på grund av andra aktiviteter. Bloggar varje dag.

Juryns motivering:
"Näringslivets digitalisering är omvälvande. Villkoren för att bygga trovärdighet för kommunikation och varumärke förändras och blir mer transparenta. Aldrig någonsin har det varit så viktigt att vara äkta och visa autenticitet. Med sina dryga 250 000 följare påverkar Lisa Jonsson, 13 år, stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken. Den som idag vill kommunicera och nå fram måste söka sig utanför de traditionella kanalerna. Välkomna till dagens villkor - näringslivet styrs av 13-åringar".



Dela sidan: