Dela sidan:

I veckan utsågs bloggaren och Youtube-fenomenet Misslisibell till första plats på Resumés lista över "Näringslivets 150 superkommunikatörer". Tätt följd av bland andra Zlatan, PewDiePie och Carolina Neurath. Lisa "Misslisibell" Jonsson har efter tre år på Youtube över 250 000 följare och påverkar enligt Resumé "en stor del av den unga generationen i deras syn på varumärken". Lisa är idag 13 år gammal.

Mycket har sagts om Misslisibells sponsrade smink- och skönhetstips och Resumés utnämning i mina flöden och främst har det kanske raljerats över listans rätt luddiga urvalskriterier. Att prins Daniel, hertig av Västergötland, tydligen är en superkommunikatör och att Antje Jackelén, ärkebiskop, på något vis tillhör näringslivet känns, som några påpekat, rätt oklart. Men, jag saknar fortfarande några andra perspektiv på saken.

För det första. Ingen ska någonsin ta ifrån Lisa hennes bedrift, talang och kreativitet. Att lyckas på nätet med en blogg eller kanal kräver, precis som med all annan verksamhet, en sjuhelvetes envishet. Det är en sak att få en bra idé, en annan att slita med den år efter år. Lisas bedrift blir också exponentiellt mycket större eftersom vi pratar om en ung tjej, fortfarande ett barn. Så, stort grattis Lisa! Jag hoppas att du fortsätter att göra din röst hörd och att dina kanaler växer och utvecklas i takt med att du gör det som människa. Och alldeles oavsett om du orkar och tycker det här är kul i längden eller inte så hoppas jag att det finns massa människor runtomkring dig som ger pepp, stöd och inspiration.

För det andra. Jag är innerligt intresserad av att få veta hur juryn, med bland andra Kattis Ahlström, generalsekreterare för BRIS, resonerat kring utnämningen av just Misslisibell. Å ena sidan kan en ju se det som att den bryter mot en hel knippe normer och att Resumé peppat och lyft upp en ung, driven, tjej. Bra! Å andra sidan är det mer komplext än så.

För nog måste ni diskuterat den signal ni sänder från vuxenvärlden att vi tycker det är ok, ja rentav toppen, att elvaåringar används för att gå varumärkens ärenden. Och inte vilka varumärken och ärenden som helst, i det här fallet handlar det i huvudsak om smink och kläder för barn och en normalisering av en redan utbredd utseendefixering hos väldigt unga tjejer. Jag tänker att det är en typ av reklam som Resumé, ändå i egenskap av ett slags branschorgan, kanske inte vill uppmuntra utan snarare problematisera?

Jag undrar också om juryn har reflekterat över vad den här utnämningen, i kombination med en massa annan uppmärksamhet, gör för Lisa när hon går från en stor men ändå relativt nischad publik till ett mer household name. Jag kan bara föreställa mig hur mycket näthat och skit som hon måste utstå och lyckas skaka av sig redan nu för att orka fortsätta. Därför hoppas och förutsätter jag att Ahlström/BRIS med sin specialkompetens och Resumé tillsammans har reflekterat över både mänskliga som pressetiska aspekter och har en dialog med både Lisa och hennes föräldrar?

För det tredje. En helt onyanserad åsikt: det är verkligen inte särskilt fräscht att en aldrig sinande ström av varumärken, och då i synnerhet inom skönhetsbranschen, använder sig av och riktar sig till barn på det här sättet i sin marknadsföring. Sitter det verkligen inte någon på marknadsvadelningen hos, säg, Glossybox.se som tänker "ähum, vi kanske inte ska skicka den här concealern till en elvaårig bloggare ändå?" Bevisligen inte.

Min gissning är också att lagstiftningen inte riktigt hängt med i svängarna (läs gärna Konsumentverkets "Vägledning om marknadsföring riktad till barn och unga") men det vore intressant att höra vad ansvarig minister, Per Bolund (MP), tänker om det här flödet av barnreklam.

Men till dess, och eftersom jag själv har väldigt liten direkt konsumentmakt vad gäller just concealers, satte jag ihop en lista på 25 av alla de återförsäljare och varumärken som ser mellanstadiebarn som en klockren målgrupp och som har fått Misslisibell att promota deras skönhetsprodukter. Så kan ni andra bojkotta (eller storhandla) om ni vill:

Chicshop.se, Chiquelle.se, Choies.com, CNdirect.com, Craycray.se, Dresslink, Fannymichelle.se, Fashionell.se, Glossybox, IMSO.com, JFR.se, Kimstore.se, Makiash, Mary Kay, Mestore.se, NYX, Ohiocenter.com, Newdress.com, Prylmagasinet.se, Secrets.se, Sigma, Styledbybeauty.se, Talkingclothes.se, Triangl, Vitamin Well.

Max Ahlborn 
F.d. valsamordnare för digitala medier på Miljöpartiet och tidigare vd, B-Reel, New York.


Dela sidan: