Dela sidan:

Avtalet gäller alltså för samarbeten där annonsörer går direkt till produktionsbolag istället för att gå genom reklambyrån. Bakgrunden är ett upplevt behov efter en standardiserad mall för samarbeten.

– Ett gemensamt framförhandlat dokument som speglar marknaden är det bästa för annonsörerna, som mer och mer börjar arbeta direkt mot produktionsbolagen. Då behövs bättre stöd som förenklar och förtydligar produktionsprocessen, säger Niklas Briselius, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Genom samarbetet med branschorganisationen Film&TV-producenterna är tanken att det ska finnas ett konsensus hos båda parter på marknaden.

– Vi vill underlätta och effektivisera samarbetet mellan annonsör och produktionsbolag. Oavsett storlek på projektet har vi tagit fram ett produktionsavtal och skapar samtidigt en branschstandard som sparar tid och pengar för båda parter, säger Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas Reklamfilmssektion.



Dela sidan: