I söndags kväll sattes Sverigedemokraternas kampanj upp i Stockholms tunnelbana. De passar på att angripa de andra partierna för Decemberöverenskommelsen som gjorde att extravalet, som skulle ha ägt rum denna vecka, ställdes in.
– Vi ville göra folk uppmärksamma på det här och skapa debatt, så att det inte försvinner i mediebruset, säger Henrik Vinge.

På bilden som är tagen i samband med presskonferensen när de sju partiernas ledare presenterade överenskommelsen har SD klippt in bruna kepsar på deras huvuden. Det hela är en blinkning till memen Scumbag Steve – en person som förknippas med olika typer av tvivelaktigt beteende.

Enligt marknadsföringslagen får inte näringsidkare använda sig av personer i sin marknadsföring utan deras medgivande. Men eftersom det rör sig om ett politiskt parti menar Henrik Vinge att det inte ska vara några problem, även om han tillstår att greppet är ovanligt.
– Vi gör en typ av politisk satir som är tämligen oskyldig. Det ska inte vara några problem. Men det är ett okonventionellt grepp och vi är ett okonventionellt parti. För oss handlar det om att pröva nya vägar. Vi får se hur det här faller ut och hur budskapet uppfattas.

Vilka reaktioner har ni fått hittills?
– Folk tycker att det är intressant och roligt. De är inte vana vid att folk kommenterar andra parter på det här sättet. Det väcker folks intresse och skapar frågor som "Vad är det för hattar?" och "Får man göra så här?". Det kanske också väcker intresse för politiken som är lite lågt just nu när det inte är något val.

De andra oppositionspartierna håller säkerligen inte med er om att ni är det enda oppositionspartiet. Har ni fått reaktioner från dem?
– Nej, men det skulle vara intressant att se hur de bemöter det. Det är ju en argumentationslinje vi för och det är bra om det blir debatt.