Dela sidan:

I går offentliggjordes de nominerade till årets Shorty Awards. Pr-byrån Wenderfalk och den digitala byrån Apartment5 är de enda svenska byråerna som finns med på listan.

– Det är verkligen kul att se att vår satsning på digital kreation uppmärksammas på internationell nivå, säger Fredrik Jerresand, vd på Wenderfalck.

Shorty Awards utser de bästa kampanjerna på sociala medier. Wenderfalck är nominerad tillsammans med kunderna MTV och Europcar för kampanjerna Match Machine och Sounds For Driving.

Kampanjen Match Machine för MTV togs fram inför storlanseringen av tv-programmet "Are you the one" och nådde fler än 800 miljoner människor. Kampanjen, som bestod av en facebook-app, bidrog också till sådan uppmärksamhet till tv-programmet att det fick en andra säsong.

Kampanjen Sounds For Driving för Europcar var ett projekt mellan artisten Håkan Lidbo och ljudexperten Martin Ljungdahl Eriksson. Deras uppdrag var att ta fram musik som påverkar bilförarens sinnesstämning positivt.

Den digitala byrån Apartment5 är nominerad i kategorin IRL Activation för projektet Ballantine's Check In Machine.

Vinnarna i Shorty Awards utses i New York den 20 april.

Se filmerna här: 



Dela sidan: