Dela sidan:

När Advertising Age gjorde sin sammanställning av tävlingsåret blev utfallet extremt tydligt. Världens bästa reklambyrå sett till antalet utmärkelser och valörer är just nu – utan konkurrens – fristående svenska Forsman & Bodenfors. Volvo Trucks kampanj "Live Test Series" toppade sex av tio kategorier i rankningen och var under förra året definitionen av bra reklam för en hel värld.

Byrån toppar även den svenska rankningen i överlägsen stil, detta trots att man tävlar relativt sparsamt i Sverige. När man vinner så vinner man med eftertryck, och det sker i en tid när reklamen försöker uppfinna sig själv på nytt. Man kan som vanligt ha en mängd olika åsikter om reklamtävlingar och dess betydelse. Men även den som bittert brukar klaga på att resursstarka Forsman & Bodenfors är den enda svenska byrån som har råd att delta i alla tävlingar och därför även får flera utmärkelser än alla andra borde kunna lyfta på hatten en sådan här gång.

För att göra en parafras på uppdrags­givaren Volvos ständiga påminnelse under industrinationen Sveriges glansdagar: Det som är bra för F&B är även bra för Sverige. Så välj själva: sola er i ljuset eller ställ er i skuggan! Men gnäll inte. I ett större perspektiv är "Live Test Series" ett kvitto på att Sverige lyckats växla upp som reklamland. De senaste tio åren årens framgångar inom digital kommunikation har förädlats väl. Det är återigen den kreativa idén som är bärande och belönas, inte mediekanalen. Det gäller för övrigt de flesta andra kampanjer som plockade hem de stora priserna under förra året. Den som vågade tänka stort var också den som belönades. Världen må vara galnare än på länge, men inom reklamen står i alla fall de goda idéerna starka. Det bådar gott inför framtiden.

Sveriges mest prisade byråer 2014
1) Forsman & Bodenfors
2) DDB Stockholm
3) Garbergs
4) King
5) OTW
6) Saatchi & Saatchi
7) Spoon
8) Ingo
RBK
10) Klinberg Nihlén


Ta del av hela genom att läsa Byråvalsguiden.


Så räknade vi
I Byråvalsguidens Reklamprisguiden ingår: Guldägget, 100-wattaren, Månadens kampanj, Gudnyckeln, Spinn, Gyllene Hjulet, Guldbladet, Svenska Designpriset, UTE och Reklamcupen.

Ett förstapris i Guldägget och 100-wattaren ger 500 poäng, silverägg och 75-wattare ger 250 poäng medan diplom i Guldägget och 50-wattare ger 100 poäng. Priserna som branschorganisationerna delar ut plus Månadens kampanj, ger 250 poäng för en förstaplats, 125 poäng för en andraplats och 50 poäng för en tredjeplats.

De kommersiella priserna UTE, Reklamcupen, plus Svenska Designpriset har en lägre nivå där en förstaplats ger 125 poäng, en andraplats ger 75 poäng och en tredjeplats 25 poäng.



Dela sidan: