En trend som kan låta som ett torrt skämt men som är en högst mätbar sanning är att vi blir allt äldre. I Silicon Valley har åldrandet pekats ut som nästa stora samhällsutmaning för teknikföretagen att ge sig på.

"Det som kommer att hända med läkemedelsindustrin är att den kommer att korsbefruktas av techindustrin och det är då det uppstår riktig innovation" sade exempelvis Spotifys grundare Daniel Ek i en intervju nyligen. Googles investering i Calico – ett biotechföretag vars verksamhet fokuserar mycket på åldersrelaterade sjukdomar – kan ses som ett exempel i denna riktning.

För en tid sedan slog en forskargrupp fast att vartannat barn som föds i utvecklade länder väntas bli 100 år eller äldre. År 2050 kommer världens människor över 67 år för första gången vara fler i antal än de som är 14 år och yngre. Detta enligt statistik från Världshälsoorganisationen, WHO. En annan uppmärksammad forskningsstudie visade nyligen att en 70-åring idag har en hälsa som motsvarar en 50-åring på 70-talet.

Ur ett nationalekonomsikt perspektiv är det många som pekar på att vi behöver jobba mer och längre, helt enkelt för att vi blir fler som ska dela på den totala försörjningsbördan. Positivt är då att alltfler både vill och kan göra nytta livet ut.

Studier visar att medan yngre arbetskraft har mer flexibilitet, syn och styrka, så kompenserar de äldre medarbetarna detta med mer tålamod och bättre färdigheter kopplade till erfarenhet. Insikter som sakta men säkert börjar slå igenom. En ny attityd till senior arbetskraft och ett ökat intresse för äldre målgrupper har börjat synas hos företagen.

Tyska bilkoncernen BMW har inlett en stor satsning på sina äldre medarbetare med bland annat mjukare golv i fabrikerna, ställbara stolar vid rullbanden och specialtillverkade skor. BMW kallar det ett "socialt kontrakt" både gentemot sina anställda och den tyska staten. Men det handlar också om krass demografisk realitet. För som BMW:s produktionschef Helmut Mauermann också tillägger, så finns helt enkelt inte tillräckligt många yngre kandidater att ersätta de äldre med, ens om de skulle vilja.

En annan logisk konsekvens av att äldre grupper blir större och mer synliga är att stil- och skönhetsidealen förändras. Nya målgrupper träder fram, vägledda av nya stilikoner.

"New Wave Boomer Beauty" är ett namn på trenden där äldre förebilder får allt större inflytande över hur vi vill se ut. När Estee Lauder häromåret köpte snart 70-åriga exmodellen Linda Rodins företag Olio Lusso var det alltså inte ett tack för lång och trogen tjänst, utan ett potent bevis för att de stora aktörerna börjat förstå i vilken riktning marknaden förändras.

Modeindustrin har börjat flytta blicken från enbart 20-åringar och även börjat uppskatta mer seniora stilförebilder som exempelvis nämnda Linda Rodin, Diane von Furstenberg och Vivienne Westwood. För att inte tala om 93-åriga stiloraklet Iris Apfel, som bland mycket annat hunnit inreda Vita huset åt nio amerikanska presidenter, från Truman till Clinton – och i skrivande stund är still going strong.

Detta är personer som ser positivt på sin ålder och inte försöker dölja den. De besitter en annan sorts karisma som inte bara handlar om ett vackert leende och slät hy. Dessa äldre ikoner blir förebilder och ledare genom erfarenhet, nyfikenhet och inspirarande livsenergi.

"Vad som är bra med åldrande är att du har ett förflutet. Om du tittar tillbaka på detta och ser konturerna av ditt arbete så finns där en enorm kraft", som Diane von Furstenberg uttryckte det när jag träffade henne i New York i somras. Hon ser sin ålder som en tillgång vid varje nytt projekt hon sätter igång, vilket sker ofta.

En annan person som formulerat ett bra synsätt på ålder och arbete är managementgurun Peter F. Drucker. I sin klassiska ledarskapstext "Managing Oneself" för Harvard Business Review, beskriver Drucker hur vi bör se på- och bäst ställer om inför andra halvan av vårt arbetsliv. Han slår också fast att det är högst rimligt att satsa på en ny yrkesbana senare i livet.

"I en tid då arbete för de flesta människor betydde kroppsarbete, fanns ingen anledning att fundera på den andra halvan av ditt liv. Du fortsatte helt enkelt bara göra det du alltid gjort. Om du hade tur att överleva 40 års hårt arbete i kvarnen eller vid järnvägen, så hade du knappast något emot att spendera återstoden av ditt liv med att inte göra någonting alls. Idag är majoriteten av allt arbete istället kunskapsinriktat och kunskapsarbetare är inte "färdiga" efter 40 års arbete, de är snarast uttråkade."

Två råd Drucker ger till den som planerar för sin andra karriär senare i livet är 1) börja i det lilla och 2) börja i tid. Det får gärna börja som en bisyssla till ditt huvudyrke där du låter intresset – för det är oftast vad det handlar om – växa till din nya expertis.

En annan strategi för att bli expert är att fortsätta göra precis det du alltid gjort, på precis samma sätt. 85-årige designern Milton Glaser – mest känd för den odödliga I Love NY-logotypen – går fortfarande till jobbet varje dag med den perfekt konserverade åsikten att datorer är designarbetets motsvarighet till matlagningens mikrovågsugnar.

I underhållningsbranschen har heller aldrig funnits någon naturlig pensionsgräns. Detta år har Paul McCartney, 72 – med lite hjälp från kompisarna Rihanna och Kanye West – åter intagit topplistorna med låten "FourFive seconds". Återföreningen av Monty Python sålde otroliga 14.500 biljetter på 43,5 sekunder, i en serie bejublade föreställningar från O2 Arena i London tidigare i år – som dessutom livesändes på biografer över hela världen. (Själv såg jag showen från en biograf på Öland).

För att summera då. På många sätt är det en positiv utveckling vi ser, som på sikt överbryggar åldersdiskriminering och öppnar upp för "late bloomers" att starta nya karriärer inte bara mitt i livet, utan livet ut. Det finns likväl en enorm potential att ta tillvara genom alla de erfarna personer som har arbetslusten i behåll. Vi kommer garanterat att få se många riktade satsningar mot äldre, liknande BMW:s och Estee Lauders.

Även om jag är lite trött på alla "Keep Calm"-budskap som cirkulerar i de sociala medierna, så känns en "Keep Calm and Carry On" inte helt fel just här. Det där lugnet som bara en erfaren person kan bidra med är bra medicin, oavsett om det gäller ett ungt företag eller en orolig värld.

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg