Dela sidan:

I går skrev New York Times att det finns uppgifter om att medieföretaget för samtal med Facebook sedan ett tag tillbaka. Samtalen, som också uppges pågå med BuzzFeed och National Geographic, handlar om att nyhetsjättarna erbjuds möjlighet att publicera exklusivt material direkt på Facebook. I dag går det genom en länk till en extern sajt. Den nya modellen ska testas under kommande månader.

Facebooks förhoppning sägs vara att det nya formatet ska göra det enklare för Facebooks användare att konsumera nyhetsinnehåll på det sociala nätverket. Men varken representanter från The New York Times eller Buzzfeed vill kommentera uppgifterna om att det förs några samtal. Också Facebook avböjer att kommentera de specifika diskussionerna, men säger till The New York Times att det pågår ett arbete med att utveckla funktioner som ska underlätta för publicister på Facebook. Ett exempel på det är det verktyg som gör att annonser riktas till en specifik målgrupp.

Ännu en obekräftad uppgift är att Facebook arbetar med att ta fram en lösning som erbjuder företagen att ha reklam som löper parallellt med deras nyhetsinnehåll, vilket skulle skapa ytterligare ett tillfälle för företagen att tjäna pengar.



Dela sidan: