Dela sidan:

SL måste förstärka sina intäkter med en miljard kronor nästa år, vilket kan leda till att månadskortet chockhöjs. Även om det inte finns några konkreta siffror än skriver SvD att höjningen kan innebära 160 kronor mer i månaden.

Samtidigt går SL ut med beskedet att de ska öka kontrollerna i tunnelbanan för att minska tjuvåkandet. Även de stoppade rulltrapporna har kastat ljus på SL den senaste tiden.

27 253 personer har i skrivande stund skrivit under en protestlista mot högre priser på SL:s månadskort och både Twitter och Facebook svämmar över av upprörda stockholmare. På SL har man märkt att antalet inlägg har "ökat markant" den senaste tiden.

Hur tror du att det här påverkar Stockholmarnas syn på SL?
– Det är svårt att säga. När det gäller sociala medier och saker som skrivs där är det självklart att negativa saker får större spridning än positiva. Man är inte lika benägen att gå ut och Twittra om att bussen har gått i tid. Mycket av det här som har debatterats på senare tid är en debatt som kommer att föras även i framtiden. Vi har en ekonomisk verklighet som vi kommer att ta hänsyn till, säger Jesper Pettersson.

Hur hanterar ni kritiken i sociala medier?
– För vår del handlar det om att vara transparenta som möjligt, men en del av kritiken är väldigt politiskt betingad. Vi beslutar till exempel inte om priser här på trafikförvaltningen men lyssnar på resenärerna och följer naturligtvis vad som skrivs, säger Jesper Pettersson och fortsätter:

– På sociala medier är det främst Facebook vi använder där vi har en kundtjänst och där försöker vi besvara kundtjänstfrågor. Är det befogad kritik som framförs emot oss så tar vi den på allvar, men i mycket av de här fallen är det stora politiska beslut som rör ekonomi för hela landstinget. Att föra en politisk debatt är inte vårt ansvar.

Finns det någon risk för att ni kommer att tappa resenärer på grund av all kritik?
– Det hoppas jag verkligen inte. En tillfällig debatt där olika åsikter byts och kritik framförs är en del av samtalet i samhället. Jag kan inte se någon direkt påverkan på resandet. Det är ingen nyhet att det debatteras friskt om kollektivtrafiken. Men trots det har vi fina kundrelationer. Vi hade över 70 procent nöjda kunder i senaste undersökningen. Det är lätt att glömma bort när vid debatt.



Dela sidan: