Livsmedel är en bransch som med jämna mellanrum utsätts för kriser. Två kända exempel är den ompaketerade köttfärsen på ICA och Findus "hästlasagne".

Enligt Livsmedelsföretagen är de nu den första branschorganisationen som har tagit fram gemensamma riktlinjer för hela sin industri. Tanken är att riktlinjerna ska vara vägledande och ge stöd åt alla medlemsföretagen när de råkar ut för olika typer av krissituationer. Genom dessa vill de bli mer transparenta, proaktiva och handlingskraftiga.

– Den bild media och därmed allmänheten har av livsmedelsindustrin är resultatet av både det vi gör och det vi säger. Hur vi hanterar matlarm och bemöter journalister är därför viktigt för hur branschen och de enskilda företagen syns i media och uppfattas av andra. I ett förtroendearbete får kris- och mediehantering en central roll, säger Marie Söderqvist, vd på Livsmedelsföretagen, i en kommentar.

Det är krishanteringsexperten Jeanette Fors-Andrée, som anlitades för drygt ett år sedan, som har varit med och tagit fram det nya dokumentet som är tänk att understödja ledningsgrupper i deras krisarbete.

– Med vår krisexpert Jeanette Fors-Andrée har vi kunnat erbjuda bästa möjliga stöd till våra medlemmar. Jag är glad att vi har henne på plats. Mat är något som alla har en relation till och därför blir de här frågorna väldigt viktiga, säger Marie Söderqvist

Här är några av riktlinjerna:
– Livsmedelsindustrin ska ta larmrapporter och varningssignaler på fullaste allvar genom att tidigt analysera om, och i så fall vad, som ligger bakom.
– Livsmedelsindustrin ska med konsumenternas välmående i fokus alltid vidta snabba åtgärder, agera och reagera när det behövs.
– Livsmedelsindustrin ska vara tillgänglig för media och svara skyndsamt på frågor.
– Livsmedelsindustrin ska vara påläst, korrekt och tydlig i sin kommunikation.
– Livsmedelsindustrin ska genom transparens och öppenhet alltid göra det enklare för konsumenten att göra medvetna val.
– Livsmedelsindustrin ska vara öppen för granskning och se media som en möjlighet att nå ut med budskap och förklara hur det ligger till.