Dela sidan:

Zlatan Ibrahimovic syns inte bara i fotbollsvärlden. Nuförtiden är han också en flitigt anlitad reklamfigur, dels för Dressmann och Vitamin Well, men också för Volvo och hans tatueringskupp "805 million names" för världens svältande barn.

Om det är anledningen till att han nu går om Coca-Cola i antalet omnämningar i traditionella medier är oklart. Klart är i alla fall att han under den senaste veckan bräcker läskedrycksföretaget, enligt ett undersökningsverktyg från Meltwater. Detta trots att han Coca-Cola under det senaste året omnämnts tre gånger så mycket som Zlatan Ibrahimovic.

– Vi tänkte att vårt nya verktyg skulle passa utmärkt för att titta lite extra på dessa två "världsspelare". Vår tes var att Zlatans senaste vecka måste ha skapat många rubriker, med tanke på utvisningen och hans senaste uttalanden om Frankrike, och mycket riktigt stämde detta. En annan viktig faktor är att Zlatan får publicitet på grund av sina samarbeten med andra företag och organisationer, säger Tobias Johansson, area director på Meltwater Sweden.

Under perioden 14-20 mars omnämndes Zlatan 11 365 gånger i traditionella medier världen över, jämfört med Coca-Colas 10800.

Men Zlatan är inte lika poppis i sociala medier – där dominerar Coca-Cola med 45 000 omnämningar, jämfört med Zlatans 15 000.

– Coca-Cola visar med sin digitala närvaro att de än en gång är ett av världens i särklass starkaste varumärken. Även fast Zlatan har haft en supervecka, om man räknar "all PR som bra PR", har han inget att sätta emot Coca-Cola på Twitter, Instagram och Facebook. Språket är viktigt här – Coca-Cola är allt som oftast omskrivna på engelska: ett väldigt vanligt språk i sociala medier, säger Tobias Johansson.



Dela sidan: